SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Systematic theology Seminar - RET40225
Title: STP1-Seminář systematické teologie
Guaranteed by: Department of Systematic Theology (27-SYST)
Faculty: Protestant Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (12)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: RETN4021
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Petr Gallus, Ph.D.
Pre-requisite : RET4100
Is incompatible with: RET50225
Annotation - Czech
Last update: doc. Petr Gallus, Ph.D. (21.09.2023)
Budeme číst teologickou klasiku: vybrané pasáže Systematické teologie Wolfharta Pannenberga. Pannenbergova trojsvazková systematika z let 1988-1993 se rychle stala osvědčeným textem, z něhož je možné načerpat jednak velmi fundovaný přehled historické diskuze a jednak promyšlený současný vhled do celku dogmatických otázek.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Petr Gallus, Ph.D. (02.09.2022)

Po absolvování kurzu studenti budou schopni:

1) kriticky číst texty probírané v kurzu

2) chápat texty probírané v kurzu, analyzovat jejich strukturu, logickou soustavnost a historický význam v kontextu dalších souvisejících témat a myslitelů

3) vyjádřt své pochopení a analýzu ústně

4) vyjádřit své znalosti písemnou formou, která reflektuje přečtené texty, je logicky koherentní, jasně podaná, obsahuje přiměřené analýzy a vhledy do problému, argumentuje přesvědčivě.

Literature - Czech
Last update: doc. Petr Gallus, Ph.D. (21.09.2023)

Wolfhart Pannenberg: Systematische Theologie I-III, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht 1988-1993 = Systematic Theology I-III, London-New York: T and T Clark, 1994.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Petr Gallus, Ph.D. (21.09.2023)

I.

4. 10.

Úvod

II.

11. 10.

STh I: 48-73, 95-118 (teologie)

III.

18.10.

STh I: 119-136; 151-171 (pojem Boha)

IV.

25.10.

STh I: 189-198; 230-257 (náboženství)

V.

1.11.

STh I: 397-448 (Boží nekonečnost a láska)

VI.

8.11.

STh II: 175-202 (-231? člověk)

VII.

15.11.

STh II: 231-275 (hřích)

VIII.

22.11.

STh II: 325-363 (božství Ježíše Krista)

IX.

29.11.

STh III: 97-135 (církev)

X.

6.12.

STh III: 555-580 (smrt a vzkříšení)

XI.

13.12.

STh III: 530-546 (zlo)

 

20.12.

-------------------------- (vánoční prázdniny)

 

27.12.

-------------------------- (vánoční prázdniny)

XII.

3. 1.

[rezerva]

XIII.

10. 1.

shrnutí, závěrečná diskuze

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Petr Gallus, Ph.D. (02.09.2022)

Vyžaduje se, aby každý student

1) četl texty určené pro každou hodinu a aktivně se zapojoval do diskuze. Nepřipouští se více než dvě absence. Očekává se, že studenti se budou pravidelně účastnit všech vypsaných hodin. Studenti, kteří se nemohou zúčastnit některého ze setkání, se předem omluví (ústně, telefonicky, mailem). Za neomluvené absence může student dostat za úkol vypracovat dodatečnou práci. Předpokládá se, že student prostuduje a bude znát i podklady z hodin, z nichž se omluvil.

2) připravil alespoň jeden referát na zadaný text, tj. aby načrtl problematiku a strukturu textu, kriticky prezentoval hlavní argumenty a připravil alespoň 2 otázky pro následnou diskuzi.

3) napsal seminární práci na téma související s problémy či texty probíranými v kurzu, v rozsahu cca 15 stran A4 (řádkování 1,15, písmo Times 12b. či srovnatelné), s řádně provedenými poznámkami pod čarou či na konci textu, dle nějaké z obvyklých citačních norem (např. Chicago dle posledního vydání).

Každý pracuje sám za sebe. Každý může svobodně rozvíjet myšlenky druhých, reagovat na ně, kritizovat a analyzovat je, ale pokud tak činí, musí vždy uvést, s čí myšlenkou pracuje. Je nutné explicitně uvádět zdroje myšlenek, s nimiž student pracuje, a to nejen v případě tištěných textů, ale také v případě myšlenek kolegů a kolegyň či vyučujících. Budete-li mít jakékoli pochybnosti, jak správně odlišit vlastní práci od cizích myšlenek či jak správně citovat, obraťte se o radu na vyučujícího.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html