SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pychological aspects of disability - PZTV279NK
Title: Psychologické aspekty zdravotního postižení
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:8/0, MC [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Interchangeability : PZTV279N
Is incompatible with: PZTV279N
Is interchangeable with: PZTV279N
Annotation - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (20.10.2023)
Předmět Psychologické aspekty zdravotního postižení se zabývá aplikací psychologických poznatků do praxe s klienty se zdravotním postižením. Předmět seznamuje studenty s psychologickými a psychoterapeutickými prostředky, které lze efektivně využívat v praxi s klienty. V předmětu se vychází z psychologických teoretických poznatků (obecná, vývojová, klinická, lékařská psychologie, psychologie osobnosti a psychoterapie, zejména psychoterapeutických postupů a přístupů v péči o klienty. Předmět rovněž zahrnuje i poznatky z oblasti psychosomatiky, krizové intervence, psychopatologie a sociální psychologie.
Aim of the course - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (20.10.2023)

ZNALOSTI

Studenti v průběhu přednášek získají všeobecný přehled ze základu psychologie s důrazem na psychologické a psychoterapeutické přístupy s využitím do praxe s klienty

Význam psychologie a psychologických směrů a přístupů

Význam psychoterapie a jejich směrů a metod

Význam vývoje člověka z psychologického hlediska a jednotlivých vývojových stadii

Význam lékařské psychologie a možnosti využití jejích prvků v praxi s klienty

Význam lékařské psychologie pro děti, mladistvé, dospělé a seniory (muži a ženy)

Význam lékařské psychoterapie a aplikace psychoterapeutických prostředků v praxi s klienty

Psychosomatika u osob se zdravotním postižením

Psychopatologie u osob se zdravotním postižením

Sociální interakce a zvládání krizových životních situací u osob se zdravotním postižením

Zvládání psychických zátěží a zvládání psychosociálního stresu

Osobnost – teoretická východiska, typologie osobnosti, struktura, charakter a dynamika osobnostních projevů, včetně behaviorálních postojů a chování souviseních s temperamentovými vlastnostmi

Kognitivní a exekutivní funkce

Sociální interakce, sociální inteligence, způsoby vhodných řešení v rámci různých konfliktních situací, evalvace vers. devalvace, konstruktivní a negativní kritika, asertivní způsoby jednání

DOVEDNOSTI

Studenti v průběhu semestrální výuky získávají základní informace z výše uvedených přednášených oblastí, které velmi úzce souvisí s péči o zdravotně postižené jedince

KOMPETENCE

Studenti jsou kompetentní využít získané znalosti a dovednosti z přednášek a seminářů a aplikovat je v přístupu ke zdravotně postiženým klientům

Course completion requirements - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (20.10.2023)

Vypracování písemného projektu na zadané téma

Ústní zkouška

Literature - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (20.10.2023)

DOPORUČENÁ LITERATURA

  • DUŠEK, L. a kol. (2010): Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 632 s. ISBN 978-80-247-1620-6.
  • HARSA, P. (2012): Psychologické vyšetřovací metody. In: Raboch, J., Pavlovský, P. Psychiatrie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 10 s. ISBN 978-80-246-1985-9.
  • HARSA, P., ŽUKOV, I., CSÉMY, L. Možnosti posuzování agresivity pomocí osobnostních dotazníků. Česká a slovenská psychiatrie 2008; 104 (8): 405-411.  ISNS 1212-0383.
  • HARSA, P., ŽUKOV, I., CSÉMY, L. Možnosti posuzování agresivity pomocí projektivních testů u psychiatrických pacientů. Česká a slovenská psychiatrie 2009; 105 (1): 720-726.  ISNS 1212-0383.
  • HÖSCHL, C. (1996): Psychiatrie pro praktické lékaře. Jinočany: H&H, s. 424. ISBN 80-85787-96-2.
  • HORT, V., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. (2000): Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Grada, s. 492, ISBN 80-7178-472-9.
  • PŘÍHODOVÁ, T. V čem spočívá práce klinického psychologa? Psychiatrie 2020; 24 (4): 170-174. ISNS 1211-7559.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. a kol. (2011): Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. a kol. (2014): Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 519 s. ISBN 978-80-247-5471-0.
  • SMOLÍK, P. (2002): Duševní a behaviorální poruchy – průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika. Praha: Maxdorf, 506 s. ISBN 80-85912-18-X.
  • SVOBODA, M. (2013): Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 487 s. ISBN78- 80-262-0663-6.
  • ŠIMEK, J. (2015): Lékařská etika. Praha: Grada, 222 s. ISBN 978-80-247-5306.
  • VÁCHA, M. a kol. (2012): Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 302 s. ISBN 978-80-7367-780-0.
  • WEISS, P. a kol. (2011): Etické otázky v psychologii. Praha: Portál, 349 s. ISBN 978-80-7367-845-6.

DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA

  • ČERNÁ, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
  • KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Odpovědi na otázky o smrti a umírání: etický manuál pro mediky, lékaře a sestry. Praha: Tvorba, 1995.
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
  • MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
  • PANOVSKÝ, Evžen. Psychoterapie v kostce: propedeutika psychoterapie pro nelékařské obory. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-074-5.
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ. Psychologie handicapu. vyd. 2. opr. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-764-0.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • VYMĚTAL, J.  Úvod do psychoterapie. Praha, Grada, 2010
  • ROGERS, C.  Způsob bytí. Praha Portál, 1998
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, Portál, 2017

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (17.05.2019)

Zápočet: Vypracování projektu, písemný test

Ústní zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Přednášky:

1. Úvod do problematiky.

2. Vývojová psychologie a životní stadia.

3. Klinická psychologie a psychoterapie dětí.

4. Klinická psychologie a psychoterapie dospělých.

5. Psychosomatika u osob se zdravotním postižením.

6. Psychopatologie osob se zdravotním postižením.

7. Sociální interakce osob se zdravotním postižením.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html