SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Pedagogy for persons with visual and aural handicap - PZTV243
Title: Základy oftalmopedie a surdopedie
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petr Kopřiva, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Biomedicine Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Jiří Krasilov (18.04.2016)
Basic terminology of the branch, basic information on the personality of a person with a sight defect. Characterisation of his/her perception and consequences ensuing from poor sight. The development and state of education and vocational and social inclusion of people with sight defects both in this country and in the world.
Literature - Czech
Last update: Jiří Krasilov (18.04.2016)

Literatura:

BAREŠOVÁ, J., HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha : Septima, 1999.

HUDÁKOVÁ, A. (Ed.). Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha : Středisko rané péče Tamtam, 2005.

KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha : Septima, 1999.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha : Karolinum, 2001.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2001.

ŠTRÉBLOVÁ, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně. Pedagogická fakulta, 2002.

WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006.

BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001.

BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007.

LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie III. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • 100% docházka
  • vypracování 1 odborného referátu
  • zápočtový test
  • zkouška ústní

Syllabus - Czech
Last update: Jiří Krasilov (18.04.2016)

Obsah výuky

1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.

2. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Rehabilitační a kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením.

3. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v České republice. Edukace v běžné a speciální škole. Adolescence jedinců se zrakovým postižením, možnosti středoškolského studia; vysokoškolská profesní příprava na zaměstnání.

4. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se sluchovým postižením u nás a v zahraničí.

5. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad a poruch. Důsledky a prevence sluchových vad. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky.

6. Komunikace osob se sluchovým postižením.

7. Raná péče, speciálně pedagogická centra a formy spolupráce s rodinou. Rodina jedince se sluchovým postižením. Včasná sluchově řečová výchova. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html