SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Psychopaedy and Etopaedy - PZTV240
Title: Základy psychopedie a etopedie
Guaranteed by: Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 56 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Anna Majerová
Classification: Sport and Physical Education > Biomedicine Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Jiří Krasilov (18.04.2016)
Basic knowledge of the treatment, rehabilitation, education, socialisation and integration of physically handicapped, ill and debilitated youth.
Aim of the course - Czech
Last update: MUDr. Simona Majorová (16.10.2020)

Cílem předmětu je seznámit studenty s jednotlivými aspekty problematiky mentální retardace a poruch chování, v teoretické rovině i získání určitých praktických zkušeností.

Literature - Czech
Last update: Jiří Krasilov (18.04.2016)

Literatura:

JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004.

KALINA, K. Drogy a drogové závislosti 1: mezioborový přístup. Praha : Úřad vlády České republiky, 2003.

KLÍMA, P., KLÍMA, J. Základy etopedie. Praha : SPN, 1984.

MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2007.

PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998.

POKORNÝ, V. et al. Patologické závislosti. Brno : Nakladatelství a vydavatelství Ústavu psychologického poradenství a diagnostiky, 2001.

PRŮDKOVÁ, T., NOVOTNÝ, P. Bezdomovectví. Praha : Triton, 2008.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.

ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2006.

VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : PARTA, 2003.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů : aktuální problémy výchovy u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Drogová závislost, výchova a kompetence učitele. Učitelské noviny, 1996, roč. 99, č. 17, s. 17-18.

MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno : Masarykova univerzita, 1994.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.

LEJČAROVÁ, A. Motor competence of children with intellectual disabilities and locomotion activities in their lifestyle. In P. Slepička (Ed.), Sport and Lifestyle. Praha : Karolinum, 2009.

LEJČAROVÁ, A., aj. Tělesná výchova a žák s ADHD: Rukověť učitele základní školy. Praha : UK FTVS, 2007. Interní materiál pro potřeby vzdělávacího semináře určeného pro učitele tělesné výchovy na základních školách s názvem „Tělesná výchova a žák s ADHD“.

LEJČAROVÁ, A. Úroveň vybraných koordinačních schopností žáků základních škol praktických v závislosti na etiologii jejich intelektového postižení. Česká kinantropologie, 2007, roč. 11, č. 3, s. 61-71.

LEJČAROVÁ, A. Motorická kompetence žáků zvláštních škol. In L. Zapletalová (Ed.) Vzdelávanie odborníkov pre telesnú výchovu a šport v tradícii a perspektivách: Vedecký zborník. Bratislava : ICM Agency, 2006, s. 218-225.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Jiří Krasilov (18.04.2016)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • 100% docházka na semináře
  • vypracování 1 odborného referátu
  • zápočtový test
  • zkouška ústní

Syllabus - Czech
Last update: Jiří Krasilov (18.04.2016)

Obsah výuky:

Přednášky:

1. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s mentální retardací u nás a v zahraničí. Významné osobnosti psychopedie. Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentální retardací.

2. Definice, etiologie, výskyt a klasifikace mentální retardace. Charakteristika jednotlivých stupňů.

3. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický, somatický, motorický vývoj. Socializace.

4. Systém vzdělávání jedinců s mentální retardací. Charakteristika jednotlivých škol a vzdělávacích programů. Legislativní opatření.

5. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince s mentální retardací. Ústavní péče (zákon o sociálních službách). Rodina a dítě s mentální retardací.

6. Předprofesní a profesní příprava osob s mentální retardací. Podporované zaměstnávání. Možnosti pracovního uplatnění jedinců s mentální retardací - zácvikové kurzy, chráněné dílny, chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna, rekvalifikace, pracovní rehabilitace.

7. Psychopedická diagnostika. Obsah, metody diagnostiky.

8. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s poruchami chování a psychosociálním postižením, ohrožením a znevýhodněním u nás a v zahraničí. Osobnosti etopedie.

9. Charakteristika, klasifikace (agresivní a neagresivní poruchy chování), etiologie poruch chování.

10. Specifické poruchy chování (LMD/ADD, ADHD).

11. Ústavní a ochranná výchova. Přehled a charakteristika školských zařízení. Delikvence mladistvých. Edukace žáků s poruchami chování. Peer programy při podpoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování.

12. Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže.

13. Patologické závislosti - pojetí, terminologie. Akutní intoxikace, zneužívání, syndrom závislosti na návykových látkách. Toxikomanie - prevence, přehled drog, ucelený systém péče o závislé jedince.

14. Problematika bezdomovectví, azylové domy, děti ulice, prostituce, obchod se ženami.

Semináře:

1. Návštěva základní školy praktické.

2. Návštěva základní školy speciální.

3. Exkurze do chráněné dílny.

4. Návštěva odborného učiliště.

5. Návštěva ústavu sociální péče pro mentálně postižené.

6. Diagnostika jedince s mentální retardací v praxi.

7. Rozvoj osobnosti dítěte s mentální retardací - ukázky, praktická cvičení.

8. Videoprojekce (problematika ADHD).

9. Beseda s odborníkem na téma drogy.

10. Návštěva diagnostického ústavu.

11. Návštěva dětského domova.

12. Návštěva školy pro děti s poruchami chování.

13. Videoprojekce (problematika závislostí).

14. Videoprojekce (problematika bezdomovectví).

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Ilona Pavlová, MBA (14.10.2020)

výuka probíhá v MS TEAMS kód teamu 87ovve8

studijní opora v MOODLu - přednášky, úkoly-seminární práce a testy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html