|
|
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. David Půlpán (10.06.2020)
Cílem předmětu je nabytí stěžejních teoretických znalostí a praktických dovedností jednoho z podoborů speciální pedagogiky - somatopedie. |
|
||
Last update: PhDr. David Půlpán (08.06.2020)
KÁBELE, aj. Somatopedie: Učebnice speciální pedagogiky tělesně a zdravotně postižené mládeže. Praha: Univerzita Karlova, 1992. RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002. TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2001. VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998. CASTILO, R. M. Orofaciální regulační terapie, Praha: Portál 2006. KALVACH, Z., ZADÁK, Z., JIRÁK., R, ZAVÁZALOVÁ, H., SUCHARDA, P. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Nakladatelství Triton, 2001. KOLLÁROVÁ, E. Somatopédia pre učitelov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1991. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 2005. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
Studijní opory na moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3962 |
|
||
Last update: Jiří Krasilov (08.12.2010)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
|
|
||
Last update: Jiří Krasilov (08.12.2010)
Přednášky 1. - 2. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - degenerativní poškození pohybového aparátu, Perthesova choroba, progresivní svalová dystrofie, poúrazové stavy. Edukační důsledky. 3. - 4. Centrální a periferní obrny u dospělých (Sclerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedreichova heredoataxie), infekční obrna. 5. - 6. Teorie vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže. 7. - 8. Volnočasové aktivity jedinců se zdravotním a tělesným postižením. Organizace a sdružení pro jedince se zdravotním a tělesným postižením, význam svépomocných skupin. 9. - 10. Historie péče o osoby s poruchou komunikace, významné osobnosti oboru, výzkumné směřování v současnosti, aktuální otázky logopedické praxe. 11. - 12. Organizace logopedické péče v České republice, modely organizace logopedické péče v zahraničí. 13. - 14. Logopedická prevence v práci speciálního pedagoga, možnosti prevence na primárním stupni zdělávání.
Semináře: 1. - 2. Návštěva Kliniky rehabilitačního lékařství. 3. - 4. Videoprojekce (problematika Parkinsonovy nemoci, Alzheimerovy choroby, progresivní svalové dystrofie). 5. - 6. Diagnostika a testování soběstačnosti. 7. - 8. Hlasové poruchy (etiologie, diagnostika, terapie, hlasová hygiena u profesionálů). 9. - 10. Symptomatické poruchy řeči (řeč u DMO, mentálně postižených, zrakově postižených). 11. -12. Alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy a jejich využití v praxi. 13. -14. Logopedická problematika u seniorů.
|