SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and basics of didactics of physical education and sport, sports specialization - combat sport - PSZZ164
Title: Teorie a základy didaktiky tělesné výchovy a sportu, sportovní specializace - úpolové sporty
Guaranteed by: Studijní oddělení (51-100100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is interchangeable with: PSZZ161
Literature - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)

Bačáková, R., Bílý, M., Novotný, P. Kanoistika. Technika a taktika jízdy na tekoucí vodě. DVD přenosné médium. Praha: FTVS UK, 2014.

Bílý, M., Kračmar, B., Novotný, P. Kanoistika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9050-5.

Bílý, M., Kračmar, B., Novotný, P. Kanoistika - technika a taktika jízdy. In Svoboda, D. et al. Vodácká příručka ke kapitánské zkoušce vodních skautů. Praha: Junák - český skaut, z. s., 2017.

Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.

BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., FRAINŠIC, M., ŠAFRÁNEK, J. Multimediální učebnice Turistika a sporty v přírodě. [online]. Praha : UK FTVS, 2013. Dostupné z: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/turistika.

BUCHTEL J. a kol. Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Nakladatelství Karolinum. 2005, ISBN 80-246-1011-6

DOBRÝ, L. Co víme o spektru didaktických stylů? Těl. Vých. Mlád. 1992, roč. 58, č.8, s. 1-8.

DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol. Didaktika školní atletiky. Praha: SPN 1991..

Fořterová, P., Gnad, T., Chrástková, M. Vybrané kapitoly z teorie lyžování. Praha: UK FTVS, 2022

CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha: UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.

Jebavý R., Hojka V., Kaplan A. Kondiční trénink ve sportovních hrách. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4072-0.

Jebavý R., Hojka V., Kaplan, A. Rozcvičení ve sportu . Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4525-1.

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.

KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1- ppc_orig.pdf

Matošková, P., Gnad, T., Polášková, M., Bílý, M. Lyžování - průpravná cvičení pro zatáčení a pro běh na lyžích. Praha: UK FTVS, 2012. Dostupné z: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/lyzovanipc/index.html

Matošková, P., Polášková, M., Chrástková, M., Gnad, T., Jindra, M., Bílý, M. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/ucebnice-lyzovani

MOSSTON, M. and ASHWORTH, S. The spektrum of teaching styles. New York: 1990. 212 s.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Praha : Portál, 2000.

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 7. vyd. Praha : Portál, 2014.

NEUMAN, J., VOMÁČKO, L. a VOMÁČKOVÁ, S. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha : Portál, 1999.

NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0. multimediální učební text (část textu RG a PS je vystavena na www stránkách fakulty)

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007.

Reguli, Z., Ďurech, M., Vít, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 171 s. ISBN 8071846597.

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti i jejich rodiče. 1.vyd. Praha : Portál, 2000.

TÁBORSKÝ F., Sportovní hry II. Praha: Grada, 2005, ISBN80-247-1330-6

TÁBORSKÝ F., Sportovní hry. Praha: Grada, 2004, ISBN80-247-0875-2

TÁBORSKÝ F., Základy sportovních her. UK Praha, 2007, ISBN 808631748X

TZD atletiky - PATL114

VILÁŠEK J., FUS J., Krizové řízení v ČR na počátku 21. století, Praha: Karolinum, 2012, 265 s. ISBN 978-80-246-2170-8 (1. vydání); v roce 2021 2. vydání.

VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha: UK FTVS, 2006.

VINDUŠKOVÁ, Jitka, et al. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003, 1: 2005-2006.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (24.05.2022)
I. část - společný základ

1. Didaktické styly

definice, význam, aplikace, specifika ve školní TV, kognitivní práh

2. Vyučovací jednotka

Skladby jednotky, rozcvičení, hlavní část, příprava jednotky, efektivita jednotky, klíčové činnosti učitele

3. Osvojování pohybových dovedností

Představení, ukázka a vysvětlení, nácvik, transfer, interference, oprava chyb

4. Didaktické formy a didaktické metody ve sportovních hrách

využití, aplikace a význam ve sportovních hrách; didaktické aspekty učení herním dovednostem - pojetí ve školní TV;

5. Teorie individuálního a týmového herního výkonu

determinanty, deformační faktory, základy diagnostiky

6. Systém gymnastiky

historické systémy a jejich vliv na vývoj gymnastiky (dělení gymnastiky - gymnastické druhy a sporty, jejich charakteristika, cíle, úkoly a pohybový obsah).

7. Tvorba gymnastických programů

charakteristika gymnastického pohybu, zásady tvorby gymnastických programů dle jejich zaměření na zdravotně orientovanou nebo výkonově orientovanou zdatnost, cíle a zaměření, specifické úkoly, intervenční programy

8. Technika a taktika jízdy na kajaku a kanoi

didaktický postup výuky na K1 a C2, vyjmenovat a popsat základní záběry, technika a taktika jízdy v proudící vodě, záchrana a sebezáchrana na tekoucí vodě

9. Didaktika základních plaveckých dovedností

adaptace na vodní prostředí, základní plavecké dovednosti, nácvik a rozvoj plaveckých dovedností

10. Didaktika plaveckých způsobů v jednotlivých etapách plaveckého vzdělávání

didaktika plaveckého způsobu kraul, znak, prsa, motýlek, pohybové učení ve vodě, didaktické metody

11. Zatěžování ve vodě pro podporu tělesné zdatnosti

pohybový trénink ve vodě - specifika, principy; nepřerušované a přerušované metody zatěžování ve vodě pro podporu aerobní zdatnosti; rozvoj vytrvalostní svalové síly ve vodě; využití plaveckých pomůcek

12. Úpolové aktivity

Charakteristika, význam a přínos úpolových aktivit; zařazení ve školní TV, zařazení v tréninku ostatních sportů

13. Technika atletických disciplín

společné základy techniky běžeckých, skokanských a vrhačských disciplín, biomechanický rozbor vybrané disciplíny

14. Didaktika atletických disciplín

Metodika nácviku jednotlivých (a skupin) atletických disciplín, komplexní vs. analyticko-syntetický postup

15. Sjíždění a zatáčení na lyžích

Technika oblouků (paralelní, smýkaný, carvingový), metodika nácviku oblouků, bezpečnost při sjezdovém výcviku, sjezdový výcvik ve školní TV

16. Běh na lyžích

Technika běhu na lyžích (klasická technika, bruslení), metodika nácviku jednotlivých způsobů běhu na lyžích, bezpečnost při běžeckém výcviku, běžecký výcvik ve školní TV

17. Sporty a aktivity v přírodě ve výchovně-vzdělávacích programech

Charakteristika sportů a aktivit v přírodě, výchovný a rozvojový potenciál těchto aktivit, bezpečnostní a legislativní rámec aktivit v přírodě. Turistika a její místo v moderní společnosti

II. část - sportovní specializace: úpolové sporty
1. Význam a přednosti cvičení úpolů - charakteristika úpolů a jejich taxonomie, význam úpolů ve školní tělesné výchově, význam úpolů v kondiční přípravě, přínos úpolů do občanského života, vztah k životnímu stylu a zdraví, sociální a psychologické determinanty didaktiky úpolů, význam fyzického kontaktu, agresivita.

2. Charakteristika a historie zvoleného bojového sportu - odkaz na antiku, zakladatel, historie a vývoj, charakteristika sportovní specializace, stručný vývoj pravidel, důležité milníky.

3. Struktura sportovního výkonu ve zvolené sportovní specializaci - konkrétní determinanty výkonu ve sportovní specializaci (kondiční, technické, taktické, somatické). Ukazatele úrovně těchto determinantů.

4. Rozvoj silových schopností ve zvolené sportovní specializaci - charakteristika, projevy v konkrétní pohybové aktivitě, metody rozvoje obecné vs. specifické, využití pomůcek, morfologie a fyziologie svalu - rekrutace motorických jednotek.

5. Rozvoj rychlostních schopností ve zvolené sportovní specializaci - charakteristika, projevy v konkrétní pohybové aktivitě, metody rozvoje obecné vs. specifické, využití pomůcek, morfologie a fyziologie svalu - rekrutace motorických jednotek.

6. Rozvoj vytrvalostních schopností ve zvolené sportovní specializaci - charakteristika vytrvalostních schopností, metody rozvoje obecné vs. specifické, fyziologie svalu, energetické krytí, měřitelné ukazatele výkonu.

7. Rozvoj pohyblivosti ve zvolené sportovní specializaci - definice a druhy strečinku, morfologie měkkých tkání, svalové dysbalance a jejich diagnostika, zásady protahování a posilování, metody rozvoje pohyblivosti.

8. Taktická příprava ve zvolené sportovní specializaci - taktika vs. strategie, faktory ovlivňující použití taktiky, taktický moment, taktické dovednosti.

9. Rozvoj koordinačních schopností ve zvolené sportovní specializaci - konkrétní projevy koordinačních schopností a jejich důležitost, metody rozvoje.

10. Systematické rozdělení technik ve zvolení sportovní specializaci - taxonomie, popis a rozdělení technik, názvosloví.

11. Tréninková jednotka ve zvolené sportovní specializaci - obsah jednotlivých částí TJ, zaměření TJ v rámci mikrocyklů, práce s intenzitou zatížení vs. objem.

12. Struktura soutěží zvolené sportovní specializace - rozdělení a soutěží na národní úrovni, postupový klíče, mezinárodní soutěže a jejich kvalifikace, organizace soutěže - požadavky na materiální a personální vybavení.

13. Metodika nácviku technik horních končetin ve zvolené sportovní specializaci - faktory ovlivňující techniku (kognitivní, kondiční apod.), fáze motorického učení, metodické řady a správné postupy, volba didaktického stylu, postupy k zefektivnění procesu učení.

14. Metodika nácviku technik dolních končetin ve zvolené sportovní specializaci - faktory ovlivňující techniku (kognitivní, kondiční apod.), fáze motorického učení, metodické řady a správné postupy, volba didaktického stylu, postupy k zefektivnění procesu učení.

15. Metodika nácviku pádové průpravy - rozdělení pádových technik, metody rozvoje, časté chyby - kritická místa, postupy k zefektivnění procesu učení.

16. Sportovní příprava dětí v bojových sportech - senzitivní období a vývojové trendy, raná specializace, zákonitosti a zásady tréninku dětí, efektivizace výuky, metodické řady, biologický vs. kalendářní věk.

17. Zdravotně kompenzační intervence ve zvolené sportovní specializaci - důvody a cíle kompenzace, funkční poruchy pohyb.systému vlivem specializace a jejich projevy, svalové dysbalance a jejich diagnostika, zásady protahování, zásady posilování, svaly fázické vs. tonické.

18. Řídící činnost a osobnost trenéra - osobnost trenéra, povinnosti a chování trenéra, interakce a zpětná vazba, role trenéra.

19. Hygiena a první pomoc ve zvolené sportovní specializaci - dodržování bezpečnostních pravidel při výuce úpolových sportů, hygienické nároky na prostředí a cvičící a jejich důvody, četnost zranění a jejich ošetření, základy první pomoci při úrazech.

20. Výklad pravidel zvolené sportovní specializace - základní soutěžní pravidla, skórování, povolené/nedovolené techniky, délka trvání a tresty, disciplíny, kategorie a rozdíly mezi nimi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html