SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Health Education - PSZZ153
Title: Didaktika výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Studijní oddělení (51-100100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (11.01.2021)
Pohybové aktivity podporující zdraví, Sociální psychologie a rozvoj sociálních dovedností, Rizika postmoderní společnosti a sociálně patologické jevy a jejich prevence, Bioenergetika pohybových činností, Cvičební programy primární a sekundární prevence
Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.05.2021)

Buriánek, J., Richter, E, (ed). Život v průsečíku rizik. (2020). Praha: Univerzita Karlova.

CARTER, J. E. L. a Barbara Honeyman HEATH. Somatotyping - development and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. Cambridge studies in biological anthropology. ISBN 9780521359511.

KUTÁČ, Petr. Základy kinantropometrie: (pro studující obor Tv a sport).

1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, katedra tělesné výchovy, 2009. 87 s. ISBN 978-80-7368-726-7.

SINGH, Promila a S.P. MEHTA. Human Body Measurements: Concepts and Applications. New Delhi: Prentice-Hall Of India Pvt. Limited., 2009.

ISBN 978-8120338630. Dostupné také z:

KUTÁČ, Petr. Základy kinantropometrie: (pro studující obor Tv a sport).

1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, katedra tělesné výchovy, 2009. 87 s. ISBN 978-80-7368-726-7.

RIEGEROVÁ, Jarmila, Marie ULBRICHOVÁ a Miroslava PŘIDALOVÁ. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). 3. vydání. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-52-5.

RIEGEROVÁ, Jarmila, P. SEDLÁK a M. KOPECKÝ. Stav hodnot biologického - proporcionálního věku u současných dětí a mládeže ve věku 6 až 17 let.

Česko-slovenská pediatrie: časopis České a Slovenské pediatrické společnosti. Praha: Práce, 2004, 59(11), 555-560. ISSN 0069-2328.

Válková, H., Kuchta, J. a kol.: Základy kriminologie a trestní politiky, Praha, C.H.Beck 2019

Sekot, A.: Sociologické problémy sportu, Grada 2008

Buriánek, J., Pikálková, S., Podaná, Z. (2015): Abused, Battered, or Stalked: Intimate Violence Gendered. Praha, Karolinum Press.

Tomášek, J.: Úvod do kriminologie. Plzeň, A. Čeněk, 2019

Munková, G.: Sociální deviace. Karolinum Praha 2001 (2.vyd. A. Čeněk 2013)

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.12.2022)

1. Rizika života v postmoderní společnosti - Charakteristika postmoderní společnosti, fenomén rizika jako předmět zkoumání sociologie, charakteristika vybraných rizik s negativní konotací - korupce, kriminalita, nezdravý způsob života, terorismus jako příklad globálního rizika
2. Etika pomáhajících profesí - Etika v rámci společenských věd; její vztah k právu; základní pojmy (svědomí, étos, etické kodexy, kredibilita).
3. Etika pomáhajících profesí - Aretologie: pojem areté, základní soupisy („katalogy“) ctností v dějinách (antika, křesťanství - Thomas Aquinas, protestantská etika), poptávané ctnosti i jiné osobnostní kvality v oblasti pomáhajících profesí
4. Výzkum v oblasti aktivit podporující zdraví - průřezové studie, kohortní studie, experimentální studie
5. Výzkum v oblasti aktivit podporující zdraví - Statistická analýza dat v biomedicínském výzkumu - kvantitativní analýza dat, power analýza, testování hypotéz
6. Bioenergetika pohybových činností - Co je bioenergetika, proč se používá, koeficient energetické náročnosti pohybu, vztah energie intenzita pohybu, co jej ovlivňuje, energetická náročnost pohybu a technika pohybu
7. Bioenergetika pohybových činností - Energetická bilance, mechanická účinnost, rozdíly mezi muži a ženami, dětmi a dospělými, MÚ při aerobním a anearobním hrazení energetických požadavků pohybu
8. Cvičební programy primární a sekundární prevence - Co je prevence, druhy prevence, cíle prevence u dětí, dospělých a seniorů, bezpečnost při preventivním programu, rizika preventivních programů
9. Cvičební programy primární a sekundární prevence - Zásady návrhu preventivního programu, zdravotní a pohybová anamnéza, preventivní programy pro pacienty a „zdravé“ osoby, kontrola intenzity zatížení v preventivním programu
10. Stresory, jejich vyhodnocení organismem (appraisal) a coping. Typy stresorů. Senzitizace, habituace a dishabituace. Charakteristiky stresorů a jak ovlivňují appraisal. Kognitivní bias a heuristiky. Copingové strategie.
11. Fyziologická a patofyziologická stresová odpověď. Hormonální odpověď, osa hypotalamus - hypofýza - kůra nadledvin. CRH, kortizol. Leptin, ghrelin. Neurotransmitery. Stres a kardiometabolická onemocnění. Stres a duševní onemocnění.
12. Konstituční typologie - somatotyp, antropometrická metoda stanovení somatotypu podle Heathové a Cartera. Historie somatotypologie, antropometrické parametry k určení somatotypu, instrumentář, popis kaliperace, převod antropometrických dat na body somatotypu, kategorie somatotypů, somatograf, somatotypy a úroveň motoriky, indexy rozptýlení somatotypů.
13. Vývoj tělesné výšky a proporcionalita těla. Biologický proporcionální věk. Predikce tělesné výšky. Vývoj tělesné výšky a tělesných proporcí v jednotlivých obdobích vývoje jedince. Diferenciace ve vývoji tělesné výšky podle pohlaví. Stanovení biologického proporcionálního věku a jeho význam v tělesné výchově a sportu. Metody predikce tělesné výšky.
14. Problém trestně právního vymezení násilí ve vztahu ke kultuře a k postojům veřejnosti, legitimita násilí. Násilí a sport: funkční a dysfunkční formy. Násilí v partnerských vztazích a v rodině. Násilí mezi skupinami, zločiny z nenávisti.
15. Biologické a psychologické přístupy, sociální souvislosti vzniku deviací jako předmět sociologického a kriminologického zkoumání: teorie deprivace a napětí, teorie učení a subkultur, teorie kontroly, teorie etiketizace. Přednosti i slabiny moderní racionality, problémy disciplinace a trestání. Média a kriminalita.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html