SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biomedical Science Disciplines in Physical Education and Sport - PSZZ138
Title: Biomedicínské vědní obory tělesné výchovy a sportu
Guaranteed by: Studijní oddělení (51-100100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
Biomedicínské vědní obory tělesné výchovy a sportu (Hodnocení pohybového systému OSP, Kompenzační cvičení pro OSP, Patobiomechanika, Zdravotní aspekty sportu OSP, prevence civilizačních onemocnění OSP)
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (08.06.2023)

1. Zdravotní význam tělovýchovných a sportovních aktivit.

Pozitivní vliv vhodných pohybových aktivit na kardiorespirační, nervově-svalový, centrální

nervový systém a metabolismus. Mechanismy působení vhodných pohybových aktivit v

prevenci civilizačních onemocnění, především kardiovaskulárních a metabolických (uveďte

příklady).

2. Rizika zhoršení zdravotního stavu u sportovců se specifickými potřebami.

Akutní a chronická rizika. Úrazy v parasportu. Možnosti prevence (konkrétní opatření v

případě různých typů postižení). Náhlá smrt ve sportu. Akutní zhoršení zdravotního stavu

vlivem nevhodné formy nebo intenzity zátěže, případně vlivů zevního prostředí (příklady).

Chronická přetěžování v různých sportovních aktivitách a jejich následky (uveďte příklady).

3. Poslání tělovýchovného lékařství v tělovýchově a sportovní praxi.

Úkoly tělovýchovného lékařství (prevence, diagnostika a léčba) a formy spolupráce s dalšími

specialisty (uveďte příklady oborových specialistů pro jednotlivé typy zdravotního postižení).

Náplň tělovýchovně lékařské prohlídky a používané vyšetřovací metody (základní fyzikální a

laboratorní vyšetření, zátěžové testy). Zdravotní zabezpečení parasportu.

4. Diagnostika pohybového aparátu.

Cíl a význam diagnostiky pohybového systému. Způsoby, pravidla a metody měření, problém

s normami. Význam anamnézy. Hodnocení postavy a držení těla statické i dynamické.

Hodnocení chůze. Vyšetření kloubní pohyblivosti, problematika hypermobility. Testování

svalů zkrácených a oslabených. Hodnocení hlubokého stabilizačního systému. Vyšetření

nohy. Stabilometrie.

5. Preskripce pohybového režimu s ohledem na pohlaví, věk a zdravotní stav.

Specifika pohybových aktivit žen, dětí a seniorů. Sport v extrémních podmínkách. Základy

preskripce pohybových aktivit pro jedince s chronickým onemocněním či zdravotním

postižením. Indikace a kontraindikace cvičení.

6. Klasifikace ve výkonnostním sportu zdravotně postižených.

Historický vývoj klasifikace a její současné trendy. Základní principy mezinárodní klasifikace.

Klasifikační kodex. Specifika klasifikace pro různé typy postižení. Hodnotící metody

v klasifikaci parasportovců. Specifika klasifikace v různých sportech (např. v plavání,

basketbalu, lyžování, atletice apod.).

7. Antropomotorika.

Vývojové změny v ontogenezi (biologický a motorický věk, senzibilní období). Činitelé vývoje,

dědičnost versus prostředí, genetická podmíněnost lidské motoriky. Úroveň a variabilita

různých indikátorů motorické výkonnosti s ohledem na pohlaví, věk, úroveň pohybové

aktivity atd.). Antropometrie a motometrie.

8. Stres a jeho mechanismy.

Stresory. Různá pojetí stresu a jejich kritika. Neurohumorální mechanismy stresové reakce,

funkční a metabolická odezva. Stres a emoce. Stres a paměť. Stres a genetika. Reakce na

vybrané stresory (hlad, bolest, alkohol, sex). Člověk v extrémních situacích (termický a

barický stres, mechanické přetížení).

9. Psychosociální stresory a psychická odolnost.

Chronický stres. Resilience. Naučená bezmocnost. Syndrom vyhoření. Posttraumatická

stresová porucha. Pasivní a aktivní formy zvládání stresu. Role pohybových aktivit v prevenci

stresu. Psychosomatická onemocnění (příklady v pohybovém, gastrointestinálním, dýchacím,

endokrinním a oběhovém systému).

10. Patobiomechanika.

Diagnostika pohybu osob se zdravotním postižením z hlediska biomechaniky. Biomechanická

a kineziologická analýza různých typů zdravotního postižení (např. amputace, míšní léze).

Pohybové modifikace u jedinců se SP, specifika pohybu seniorů. Intolerance měkkých tkání

vůči dlouhodobé zátěži. Konstrukční principy pomůcek pro osoby se SP.

11. Využívání asistivních technologií v ucelené rehabilitaci.

Kompenzační pomůcky pro každodenní aktivity (sebeobsluha, lokomoce atd.). Výcvik v

užívání pomůcek, testování pacienta. Překonávání terénních nerovností, nastupování do

dopravních prostředků, řízení osobního automobilu, používání plošin a výtahu. Pomůcky pro

volnočasové aktivity. Finanční aspekty uvedených pomůcek.

12. Tělovýchovné a sportovní aktivity u nejčastějších neurodegenerativních onemocnění.

Charakteristika a příčiny těchto onemocnění (např. roztroušená skleróza, svalové dystrofie,

ALS atd.). Následky postižení v dalších systémech. Příčiny problémů při pohybových

aktivitách. Tělesná zdatnost a její limitace. Zdravotní rizika. Rekreační a výkonnostní sport ze

zdravotního hlediska.

13. Tělovýchovné a sportovní aktivity u osob s míšní lézí.

Charakteristika a příčiny míšních lézí. Motorické a senzitivní poruchy. Následky postižení v

dalších systémech. Příčiny problémů při pohybových aktivitách. Tělesná zdatnost a její

limitace. Zdravotní rizika. Rekreační a výkonnostní sport ze zdravotního hlediska. Příklady

sportů pro jedince s různou úrovní míšní léze.

14. Tělovýchovné a sportovní aktivity osob s vrozenými vývojovými vadami a amputacemi.

Příčiny a typy vrozených vývojových vad a amputací. Nejčastější zdravotní problémy u

jedinců s amputací / chybějící končetinou. Příčiny problémů při tělovýchovných a

sportovních aktivitách. Protézy ve sportu. Metodika a didaktika při sportovním tréninku,

prevence zdravotních rizik. Rekreační a výkonnostní sport ze zdravotního hlediska.

15. Tělovýchovné a sportovní aktivity u osob s interním onemocněním.

Charakteristika nejčastějších interních onemocnění (kardiovaskulární, metabolická,

respirační, onkologická). Rizikové faktory. Možnosti primární a sekundární prevence.

Tělovýchovné a sportovní aktivity u jedinců s interním onemocněním. Možná rizika při

cvičení.

16. Tělovýchovné a sportovní aktivity u osob se vzácným onemocněním.

Charakteristika a příčiny vybraných onemocnění (cystická fibróza, nemoc motýlích křídel,

Prader-Willi syndrom, nádory v dětském věku, osteogenesis imperfecta, spina bifida,

artrogrypóza apod.). Nejčastější problémy vznikající v souvislosti s pohybovými aktivitami.

17. Tělovýchovné a sportovní aktivity u osob po mozkové obrně.

Charakteristika a příčiny (dětské) mozkové obrny. Následky postižení na úrovni motoriky,

smyslových poruch, kognice atd. Příčiny problémů při pohybových aktivitách. Tělesná

zdatnost a její limitace. Zdravotní rizika. Rekreační a výkonnostní sport ze zdravotního

hlediska. Příklady sportů pro jedince s různou úrovní motorické poruchy.

18. Tělovýchovné a sportovní aktivity osob se zrakovým postižením.

Charakteristika zrakových postižení (vrozené a získané vady, postižení periferní a centrální).

Příčiny problémů při pohybových aktivitách. Bezpečnost, předcházení rizikům. Fyzická

zdatnost. Rekreační a výkonnostní sport ze zdravotního hlediska. Medicínská klasifikace

slepoty. Sportovní klasifikace u osob se zrakovým postižením.

19. Tělovýchovné a sportovní aktivity osob se sluchovým postižením.

Charakteristika sluchového postižení (vrozené a získané, převodní a percepční vady).

Přidružené problémy. Příčiny problémů při pohybových aktivitách. Problematika

dorozumívání. Rekreační a výkonnostní sport ze zdravotního hlediska.

20. Tělovýchovné a sportovní aktivity osob s postižením intelektu. Charakteristika a

klasifikace postižení intelektu (vývojové poruchy, demence). AAIDD - historie, rámce pro

diagnostiku a klasifikaci. Přidružené zdravotní komplikace a pohybové problémy. Indikace a

kontraindikace cvičení. Rekreační a výkonnostní sport jedinců s intelektovým postižením ze

zdravotního hlediska. Problematika klasifikace ve vrcholovém sportu u jedinců s postižením

intelektu. Special Olympics. VIRTUS.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html