SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biomedical Rudiments of Physical Education and Sport - PSZZ119
Title: Biomedicínské základy tělesné výchovy a sportu
Guaranteed by: Studijní oddělení (51-100100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
Biomedicínské základy tělesné výchovy a sportu (Základy hygieny a regenerace; První pomoc; Základy anatomie a kineziologie; Fyziologie člověka; Fyziologie zátěže; Biomechanika sportu)
Literature - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)

BALUNOVÁ, K., LUDÍKOVÁ, L., HEŘMÁNKOVÁ. D. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci. 2001. ISBN 80-244-0381-1.

BARTOŇOVÁ, R., JEŠINA. O. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9.

BARTŮŇKOVÁ, S., HELLER, J. KOHLÍKOVÁ, E. et al. Fyziologie pohybové zátěže. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013, 246 s. 150-171. ISBN 9788087647-06-6.

BENEŠ, P., VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. 91 stran. ISBN 978-80-7315-264-2.

BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.

ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua - fitness. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003, 136 s. ISBN 80-247-0462-5.

ČERMÁK, K., KRÁL. T. Úprava didaktiky školní atletiky pro zrakově postižené. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-384-9.

ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.

Česká resuscitační rada. Hlavní strana - Česká resuscitační rada [online]. Copyright © 2021 ČESKÁ RESUSCITAČNÍ RADA z. s. [cit. 30. 11. 2021]. Dostupné z: https://www.resuscitace.cz/

ČICHOŇ, R., DOLEŽAL, T. Kanoistika zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0996-7.

DAĎOVÁ, K., CAHLÍKOVÁ, M., ŠÍREROVÁ, K., et al. Kapitoly z praxe aplikované tělesné výchovy. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Kapitoly_z_praxe_ATV_MIP_2020.pdf

DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ J., POTMĚŠIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.

DAĎOVÁ, K., VAŘEKOVÁ, J., MAHROVÁ, A., et al. Nebojte se žáka se SVP. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Nebojte_se_zaka_se_SVP_v_TV_MIP_2020.pdf

DOVALIL, J., CHOUTKA, M. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012. ISBN 978-80-7376-326-8.

DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.

FALTÝNKOVÁ, Z., KŘÍŽ, J. Léčba a rehabilitace pacientů s míšní lézí. Praha: CZEPA. 2012.

FERJENČÍK, J. Základy metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.

FISCHER, S. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-772-9.

HALADOVÁ, E., NECHVÁTALOVÁ, H. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-516-7.

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

HELLER, D. Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.

HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. 1. v. Praha: Portál, 2017. 376 s. ISBN 970-80-262-1192-1.

HOBBES, T. Leviathan. Praha: Oikoymenh, 2009. (kapitola XIII).

HOŠKOVÁ, B., MAJOROVÁ, S., NOVÁKOVÁ, P. Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum, 2021, 130 s. ISBN 978-80-246-4643-5

HRUBÝ, J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha: Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9.

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 1 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1997. - 235 s.: 112 obr., tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-006-0

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 2 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1998. - 321 s.: 331 obr. tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-075-3.

HRUŠA, J., a kol. Česká škola lyžování. Lyžování zdravotně postižených. Praha: SLČR, 1999. 131 s.

HUTYROVÁ, M., a kol. Děti a problémy v chování. Etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.

CHIA, M., LI, J. Vnitřní struktura tchaj-ťi: zvládnutí klasických forem tchaj-ťi čchi-kungu. Přeložil Jan KOZÁK. Olomouc: Fontána, 2016. ISBN 978-80-7336-822-7.

JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.

JANURA, M. Úvod do biomechaniky pohybového systému člověka. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 84 s. ISBN 80-244-0644-6.

JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., et al. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: UP v Olomouci. 2011. https://apa.upol.cz/images/JesinaKudlacek-Aplikovana_telesna_vychova.pdf

JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy I. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV1_final.pdf

JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy II. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV2_final.pdf

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 4. aktualizované vydání. Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-24-3.

KALIBOVÁ, P., KALIBA, M. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.

KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-104-0.

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ. Bílá kniha o sportu. 2007. Dostupné z: http://ec.europa.eu/sport/whitepaper/wp_on_sport_cs.pdf

KÜBLER-ROSS, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání: etický manuál pro mediky, lékaře a sestry. Praha: Tvorba. 1995.

KUDLÁČEK, M. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: UP v Olomouci. 2013. ISBN 978-80-244-3954-9. https://apa.upol.cz/images/Z%C3%A1klady_aplikovan%C3%BDch_pohybov%C3%BDch_aktivit.pdf

LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.

MÁČEK, M., RADVANSKÝ. J. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.

MARTÍNKOVÁ, I. Kalokagathia - člověk jako krásný a dobrý pohyb. In Šíp, R. (Ed.). Kalokagathia: ideál, nebo flatus vocis? Brno: Masarykova Univerzita a Paido, 2008, pp. 53-62.

MARTÍNKOVÁ, I. Olympismus jako nedokončená symfonie. In F. Kolář (Ed.), Pierre de Coubertin a olympijské hnutí. Praha: ČOV, pp. 97-109. (zvláště str. 100-107)

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.

MATOŠKOVÁ, P., POLÁŠKOVÁ, M., CHRÁSTKOVÁ, M., et al. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/ucebnice-lyzovani

MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti (1 ed.). 2005. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.

NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).

OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Karolinum, 2019.

PASTUCHA, D. Tělovýchovné lékařství: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4837-5.

PELCOVÁ. N. Vzorce lidství: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, 2010.

PLATÓN. Euthydémos. Menón. OIKOYMENH, 1992, str. 73-86.

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015, 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.

PTÁČEK, R. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-8699-81-4.

PŮLPÁN, R. Základy protetiky. Praha: Epimedia, 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.

REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.

RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.

ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

SLEPIČKA, P., HOŠEK V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2020, 242 s. ISBN 978-80-246-4744-9.

SLEPIČKOVÁ, I. Sportovní organizace: teoretická východiska a situace v ČR po roce 1990. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1405-2.

SOKOL, J. Malá filosofie člověka; a Slovník filosofických pojmů. Vydání sedmé. Praha: Vyšehrad, 2019. 363 stran. ISBN 978-80-7601-190-8.

SVAČINA, Š., MŰLLEROVÁ, D., BRETŠNAJDROVÁ, A. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. Praha: Triton, 2013, 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9.

SVĚTOVÁ LÉKAŘSKÁ ASOCIACE (WMA). Helsinská deklarace WMA - Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí. WMA, 2013. https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/Helsinska-deklarace-WMA-preklad-2013.pdf

ŠTERN, P., OUŘEDNÍČKOVÁ, L., DOUBRAVOVÁ, D. Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-757-2.

TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. 2. vyd. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-307-4.

TUČEK, M. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2018, 360 str. ISBN 978-80-2463-933-8.

VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. vyd. 2. přeprac. Praha: Karolinum. 2004. ISBN 80-7184-929-4.

VALENTA, M. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.

VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha: UK FTVS, 2006.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.

VYHLÁŠKA č. 391/2013 Sb. o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu.

VYHLÁŠKA č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Webové stránky střešních sportovních organizací - Stanovy ČPV, SO.

WIENER, P., RUCKÁ, R. Terapie zrakového handicapu. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 94 s. ISBN: 80-239-6774-6.

ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

ZÁKON č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně-výchovné péči ve školských zařízeních.

ZÁKON č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu v aktuálním znění.

ZÁKON č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů.

ZÁKON č. 359/199 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.

ZÁKON č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

ZÁKON č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)

Význam adekvátního pohybového režimu pro OSP

Základní členění pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami (dále OSP) v rámci pohybového režimu. Benefity a rizika pohybových aktivit u OSP.

2. Zdroje energie pro organismus

Látkový a energetický metabolismus. Katabolické a anabolické procesy. Aerobní a anaerobní procesy a jejich využívání při různých typech pohybové činnosti (způsoby metabolického krytí různých pohybových aktivit v závislosti na intenzitě činnosti a délce trvání).

3. Základy racionální výživy a pitného režimu

Kvantitativní (energetické) a kvalitativní zajištění příjmu potravy (zastoupení jednotlivých živin, vitaminů, minerálů a vody). Důležitost jednotlivých složek (např. vláknina, nenasycené mastné kyseliny, esenciální aminokyseliny a antioxidancia). Poruchy příjmu potravy (obezita, mentální anorexie, bulimie). Specifika u OSP.

4. Základní principy homeostázy

Definice homeostázy. Mechanismy zpětné vazby. Regulace množství tekutin, osmotického tlaku, pH, koncentrace látek (příklady). Výchylky homeostázy při fyzickém zatížení. Rizika poruch homeostázy u jedinců se zdravotním postižením (hypertermie, dehydratace, hypoglykémie, hypoxie).

5. Zajištění motorických funkcí v organismu

Vlastnosti příčně pruhovaných svalů. Typologie svalových vláken kosterního svalu. Vlivy genetiky a tréninku na typologii vláken. Subjektivní a objektivní diagnostika svalových funkcí (svalový test, EMG, dynamometrie, svalové biopsie). Možnosti svalového poškození z přetěžování. Patologické nálezy poškozené svalové funkce svalu (atrofie, hypertrofie, kontraktura, spasticita, hypotonie, plegie, paréza, atetóza, myoklonie atd).

6. Reakce a adaptace na zátěž

Adaptační změny v organismu (strukturální, funkční a biochemické). Adaptace svalu na zatížení (neuromuskulární adaptace, hypertrofie). Adaptace kardiorespiračního systému (srdce, srdeční frekvence, systolický objem, redistribuce krve, ventilace, respirace). Limity adaptací u OSP.

7. Pohybové schopnosti a dovednosti

Definice termínů, rozdíl mezi schopnostmi a dovednostmi. Rozvoj pohybových schopností z ontogenetického hlediska (síla, rychlost, vytrvalost a obratnost). Příklady uplatnění pohybových schopností v jednotlivých sportech či disciplínách.

8. Hodnocení tělesné zdatnosti a výkonnosti

Definice a složky tělesné zdatnosti. Výkon a výkonnost. Kardiorespirační zdatnost a její hodnocení. Hodnocení pohybového systému. Metody hodnocení tělesného složení. Zátěžová diagnostika v laboratorních a terénních podmínkách. Specifika testování u jedinců s různým typem zdravotního postižení (příklady).

9. Hygiena a epidemiologie ve sportu

Hygiena tělovýchovných zařízení. Zdravotní rizika znečištěného životního prostředí, kontaminované vody, potravin. Proces šíření nákazy. Preventivní protiepidemická opatření. Životospráva sportovce (spánek, racionální výživa, negativní jevy - kuřáctví, alkohol, drogy).

10. Fyzická únava a možnosti regenerace

Příčiny, formy a projevy únavy (celkové, místní, akutní, chronické, fyziologické, patologické). Faktory ovlivňující nástup únavy. Význam a specifika u jedinců s různým typem zdravotního postižení. Aktivní a pasivní formy regenerace, regenerační prostředky. Vodní a tepelné procedury. Kompenzace zatížení.

11. Prevence poruch pohybového systému

Poruchy pohybového systému jako civilizační onemocnění. Motorický vývoj a jeho vztah k pohybovým poruchám. Význam pohybu v prevenci pohybových poruch. Zásady a metodické postupy pro tvorbu programů primární a sekundární prevence pohybových poruch.

12. První pomoc při bezprostředním ohrožení života

Systém integrované záchranné služby. Obecný postup poskytování první pomoci. Formy první pomoci. Postup při bezvědomí, zástavě dechu a oběhu, masivním krvácení. Resuscitace. Prevence šoku.

13. První pomoc při úrazech pohybového systému a závažných změnách zdravotního stavu

Poranění hlavy, páteře. Poranění končetin, riziková a neriziková. Poranění trupu, vnitřní krvácení. Ošetření ran. Bolest na hrudi - infarkt myokardu; mrtvice; alergická reakce / astmatický záchvat; epilepsie; diabetes mellitus.

14. Biomechanické charakteristiky sportovního pohybu

Biomechanické charakteristiky sportovního pohybu, biomechanická diagnostika a hodnocení sportovní výkonnosti, principy analýzy sportovní techniky s důrazem na sport OSP.

15. Posturální funkce a její poruchy

Definice a význam postury. Zapojené struktury pohybového systému. Příčiny, následky a typy poruch (svalové dysbalance, zkřížené syndromy, poruchy nožní klenby aj.). Hodnocení postury v tělovýchovné praxi.

16. Význam a metody zdravotní tělesné výchovy u OSP

Význam a metody zdravotní tělesné výchovy. Vyrovnávací, dechová a relaxační cvičení. Význam vyrovnávacích cvičení u jedinců s různým typem tělesných postižení (např. provázených spasticitou, atrofií, kontrakturami atd.). Specifika ZTV u jedinců se smyslovým postižením. Kompenzační cvičení.

17. Příčiny a projevy vrozených vad

Genetika, genetický přenos, genové mutace. Prenatální, natální a postnatální diagnostika. Syndromy vrozených chromozomálních aberací. Dědičně podmíněné metabolické poruchy.

18. Fyziologické změny stárnoucího organismu a pohybová doporučení pro seniory

Stáří a stárnutí. Fyziologické změny jednotlivých systémů ve vyšším věku. Aktivní stárnutí a pohybová aktivita ve vyšším věku.

19. Ucelená rehabilitace v péči o OSP

Léčebná, psychologická, pracovní a pedagogická rehabilitace. Příklady metod jednotlivých složek ucelené rehabilitace. Edukační programy.

20. Intervenční pohybové programy pro OSP

Zásady aplikace intervenčních pohybových programů (IPP), indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.). Východiska pro tvorbu IIP (individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů, diagnostika).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html