Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Students are introduced to topics connected with outdoor and experiential learning. It is a field named abroad by terms: outdoor learning, outdoor education, adventure education, experiential education, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, etc. In the Czech Republic we use the terms: výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, někdy i tzv. outdoorová pedagogika. Students will learn about international dimensions of outdoor and experiential learning, international organizations and schools will be compared with the situation in the Czech Republic.
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Studenti se seznámí s problémy spojené s učením v přírodním prostředí a s učením pomocí prožitků a zkušeností. Je to oblast, která je v zahraničí spojována s termíny: outdoor learning, outdoor education, adventure education, experiential education, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, apod. V Česku je zahrnována pod střešní termíny: výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, někdy i tzv. outdoorová pedagogika. Dále se studenti seznámí s mezinárodními souvislostmi teorie i praxe aktivit v přírodě. Charakteristika zahraničních škol, organizací a hnutí bude konfrontována se situací v ČR.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (13.10.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými teoretickými koncepcemi spojovanými s oblastí výchovy a aktivit v přírodě v ČR a v zahraničí.
Student se seznámís problémy spojené s učením v přírodním prostředí a s učením pomocí prožitků a zkušeností.
Student rozlišuje termíny, jako jeoutdoor learning, outdooreducation, adventureeducation, experientialeducation, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, outdoorová pedagogika atd.
Student chápe mezinárodní souvislosti teorie i praxe aktivit v přírodě.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Aktivní absolvování seminářů. Aktiviní diskuse v hodinách na základě zadané četby.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Beard, C., & Wilson, J. P. (2002). The power of experiential learning. London: Kogan Page.
Becker, P. et al. (2000). Outdoors, Adventure and Experiential Learning. A wreath of European concepts. Marburg: bsj Marburg.
Henderson, B., Vikander, N. (Eds.) (2007). Nature First: Outdoor Life the Friluftsliv Way. Toronto: Natural Heritage Books.
Humberstone, B., Prince, H., Henderson, K. (Eds.). (2016). Routledge International Handbook of Outdoor Studies. Routledge, London and New York: Routledge.
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, New Persey: Prentice Hall.
Martin, A.J., Turčová, I., Brtník, T., & Neuman, J. (2022). The development of the Czech concept of education in nature: a tribute to Jan Neuman. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, DOI: 10.1080/14729679.2022.2160990
Martin, A., Watson, G., Neuman, J., Turčová, I., Kalkusová, L. (2020). Czech education in nature traditions. History of Education Review, roč. 49, č. 1, s. 31-43. Dostupné z: https://doi.org/10.1108/HER-04-2019-0008
Neuman, J., Turčová, I. & Brtník, T. (2021). Vývoj koncepce výchovy v přírodě v kontextu vývoje mezinárodního a její vymezení v České republice. Pedagogická orientace, 31(2), 29-49.
Nasser, D. (2003). Erlebnispädagogik aus internationaler Perspektive. Lüneburg: Verlag edition Erlebnispädagogik.
Neuman, J., Turčová, I. a kol. (2022). Turistika a sporty v přírodě. 1.vyd. Praha: Falon.
Priest, S., Gass, M. A. (2018). Effective Leadership in Adventure Programming. 3. vyd. Champaign, Il.: Human Kinetics.
Turčová, I., Martin, A. J., Neuman, J. (2005). Diversity in language: Outdoor terminology in the Czech Republic and Britain. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 5(1), 99-116.
Turčová, I. (2007). „Terminologická džungle“ - česká a anglická terminologie oblasti výchovy a aktivit v přírodě. Gymnasion, 8, 23-35.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Kritická esej hodnotící vybraný odborný text vztahující se k výchově a učení v přírodě.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Přednášky: 1. Charakteristika a návaznost (či příbuznost) následujících termínů: Experiential Education, Experiential Learning, Adventure Education, Adventure Learning, Expeditionary Learning, Outdoor Education, Outdoor Learning a jejich českých ekvivalentů. 2. Mezinárodní a evropské organizace a instituce rozvíjející spolupráci v oblasti učení a výchovy v přírodě. 3. Charakteristika rozvoje aplikací aktivit v přírodě a výchovy v přírodě ve Velké Británii, v zemi s nejstarší tradicí. 4. Přístupy, organizace, školy a trendy v severní Americe, výchova v přírodě v Austrálii a na Novém Zélandě. Koncepce učení a výchovy v Project Adventure (USA). 5. Pojetí norského friluftslivu a jeho rozvoj ve skandinávských zemích. 6. Erlebnispädagogik - rozvoj výchovy a učení v přírodě v německy mluvících zemích. 7. Přístupy v ČR – výchova v přírodě, zážitková pedagogiky, outdoorová pedagogika. Programy aktivit v přírodě ve školách a v mimoškolním prostředí.
Semináře: 1. Rozvoj výchovy a učení v přírodě v dalších evropských zemích. Studijní programy aktivit v přírodě na evropských a světových univerzitách. 2. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy. 3. Charakteristika názorů Johna Deweyho ve vztahu k učení a výchově pomocí prožitků a zkušeností (Experiential Education). 4. Kurt Hahn a tzv. „prožitková terapie“ (Erlebnistherapie) - možnost její aplikace v našich podmínkách. Využití aktivit v přírodě v sociálních programech. 5. Další přístupy - challenge education, expeditionary learning. 6. Metody a postupy prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace. 7. Český přínos k teorii a praxi tzv. zážitkové pedagogiky.