SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Basics of Didactics of Outdoor Sports - PSPP369K
Title: Teorie a základy didaktiky turistiky a sportů v přírodě kurz
Guaranteed by: Department of Athletics and Outdoor Sports (51-300500)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:6/0, MC [DS]
Extent per academic year: 6 [days]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Is provided by: PSPP369
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Interchangeability : PSPP369
Is incompatible with: PSPP369
Is interchangeable with: PSPP369
Annotation -
Last update: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D. (24.01.2022)
Compulsory subject including theory, practical exercises and didactic procedures in "turistika", and outdoor activities. Next to educational objectives, the course provides a model of outdoor education course for schools using experiential learning procedures.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (16.10.2023)

Po úspěšném absolvování:

· Student zná jednoduché hry a cvičení v přírodě.

· Student se umí orientovat v terénu, dokáže pracovat s mapou pro orientační běh a zná mapové symboly, chápe měřítko mapy a systém vrstevnic, zvládne zaběhnout orientační závod ve stanoveném limitu.

· Student zvládá na kole techniku jízdy jednotlivce a techniku jízdy ve skupině.

· Student umí bezpečně vést skupinu při cyklo-turistické vyjížďce v dopravním provozu, umí používat signály, umí se orientovat podle turistické mapy.

· Student umí používat výstroj pro zajištěné cesty (via ferrata) a zná pravidla pro postup na těchto cestách.

· Student chápe český koncept turistiky, má přehled o aktivitách a sportech, které lze provozovat v přírodní prostředí a jejich udržitelnosti.

· Student chápe strukturu organizace sportovně-turistických a adaptačních kurzů na základních a středních školách, aby splnily výchovný nebo rozvojový cíl.

Descriptors - Czech
Last update: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D. (25.01.2024)

Informace ke kurzo 2024

Předmět probíhá formou šestidenního kurzu ve výcvikovém středisku FTVS UK u Stráže nad Nežárkou.

Předpokládaná cena kurzu je 4000,-. Zahrnuje ubytování v chatách, stravu (plná penze) a amortizační poplatek za půjčení vybavení (lana, úvazky, mapy, buzoly, atd.).

Při zápise do předmětu je třeba zvolit paralelku a zapsat se do konkrétního termínu kurzu.

Termíny: 3.-8. 6. 2024, 17.-22.6. 2024, 25.-30. 8. 2024

Po zápise do předmětu v SIS obdržíte pokyny ke kurzu a k platbě kurzovného.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D. (24.01.2022)

1. Aktivní účast na kurzu.

2. Zvládnutí dovedností ve vybraných sportech a aktivitách.

3. Testy teoretických znalostí a vybraných dovedností.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 1998.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha, Portál, 2000.

NEUMAN, J., L. VOMÁČKO AND S. VOMÁČKOVÁ Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-0.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. 1.vyd. Praha: Portál, 2000. 197 s.

ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti i jejich rodiče. 1.vyd. Praha: Portál, 2000. 211 s.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D. (24.01.2022)

Test teoretických znalostí a vybraných dovedností.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)

Přednášky:

1. Úvod do kurzu - komentář k programu, bezpečnostní předpisy,

organizace výuky, provoz střediska, práce v družstvech, služby, rozvoj dovedností, didaktické postupy, funkce prožitku.

2. Aktivity v přírodě - přehled o celé oblasti, bližší charakteristika turistiky, sportů v přírodě, stručný přehled o důležitých organizacích, které využívají a rozvíjejí aktivity v přírodě s výchovným zaměřením. Výchovné aplikace aktivit v přírodě. Nové směry využívání aktivit v přírodě - výchova v přírodě, dobrodružná výchova, výchova prožitkem a výzvou, příspěvek organizace Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice, charakteristika přírodních vícebojů a soutěží všestrannosti.

3. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce při programu, společné úkoly družstva při službě - organizace ranních setkání, možný příspěvek k večerním programům, hodnocení programu.

4. Cyklistika a cykloturistika - charakteristika odvětví, vývojové etapy, formy cyklistiky, využití a aplikace,

názvosloví, technologie, technika jízdy jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické putování.

5. Příprava turistické akce - jednodenní turistická túra s poznávacím cílem, kulturně poznávací činnost, bezpečnost.

6. Technologie kola - seřízení kola, jednoduché opravy, technika jízdy, předpisy, způsoby komunikace.

7. Orientace a orientační běh - význam, práce s mapou a buzolou, orientační hry, didaktické postupy. Dnešní stav OB, zásady stavby tratí, využití orientace ve škole.

8. Jednoduchý orientační závod - přípravné formy, např. O-Ring - praxe a vyhodnocení výsledků.

9. Teorie hry - význam her, dělení her, členění her v přírodě na kurzu, zásady přípravy a vedení her, bezpečnostní pravidla.

10. Hry a kulturní aktivity - příklady využití na akcích - programy do klubovny či k táborovému ohni.

11. Cvičení v přírodě - proměny tohoto názvu, různé podoby cvičení,

různé typy překážek a jejich využití, lanové překážky, parkour, bezpečnostní pravidla pro stavbu a provozování, kvalita materiálu.

12. Ekologická výchova a využití her k vnímání a poznávání přírody - význam a koncepce.

13. Vybavení do přírody.

14. Základní uzly, práce s lanem, informace o jištění, prusíkování.

15. Hodnocení programu kurzu - různé formy zpětné vazby, anketa, dotazníky atp. Příklad pro praxi, výchovná hodnotanávaznost na další učební programy.

Cvičení:

1. Cyklistika a cykloturistika - technika jízdy na kole, jízda zručnosti, jízda ve skupině.

2. Cyklistika a cykloturistika - cykloturistická túra, polodenní a celodenní putování a vedení družstva.

3. Orientace I - mapa-buzola, mapa-terén, orientační hry a cvičení - odhad vzdálenosti, azimut.

4. Orientace II - liniový postup s důsledným vyhodnocením, kontroly uspořádané do hvězdice - příklad cvičení s rozborem postupů, srovnávání časů.

5. Štafetový závod v OB - Ovčí Ring.

6. Orientace III - skorelauf - průpravné cvičení, rozbor výsledků.

7. Mini závod v OB - seznámení s elektronickým systémem.

8. Závod v orientačním běhu - příklad závodu, různá obtížnost kontrol, příklad organizace, zhodnocení výsledků.

9. Hry v přírodě - příklad „malých“ her v přírodě a stopovací hry.

10. Iniciativní hry - rozvoj důvěry, řešení problémů a rozvoj týmové spolupráce.

11. Strategické hry - zapojení celého kurzu.

12. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her.

13. Cvičení v přírodě - příklad výběhu do terénu, soutěže na stanovištích.

14. Nízké lanové překážky, parkour - cvičení na připravených stanovištích.

15. Základy lezení - zásady lezení, překonávání cvičných stěn a bouldering, slaňování.

16. Základy VHT - pohyb po zajištěné cestě, vybavení, bezpečnost.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (15.12.2021)

Multimediální učebnice: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/turistika/

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html