Last update: Mgr. Radka Bačáková, Ph.D. (14.11.2019)
Lectures:
l. Introduction - safety principles, organisation and didactic approaches, function of experience.
2. Educational applications of outdoor activities.
3. Cycling and cyclo-touring.
4. Orientation and orienteering race.
5. Theory of game, outdoor games and initiative games.
6. Outdoor exercises and ropes courses.
7. Environmental education and games for nature perception and learning about nature.
Exercises:
1. Leading a group - division of roles, common tasks, reflection of an everyday programme.
2. Morning meetings - exercises.
3. Basic knots, rope work and information about belaying and abseiling.
4. Outdoor equipment
5. Preparation of a cyclo-touring trip, safety and turistika activities.
6. Games, cultural and creative activities. Campfire.
7. Evaluation of a course programme - other forms of reviewing.
8. Cyclo-touring - obstacle course, cycling in a group, a whole-day cycling trip, leading a group.
9. Orientation, map, compass, orientation games and exercises, orientation race.
10. Outdoor games - examples of small and big games.
11. Icebreakers, trust activities, initiative games, reviewing.
12. Outdoor exercises - a terrain run, obstacle courses.
13. Low and high ropes courses - didactic approaches and feedback.
14. Basics of climbing, bouldering, via ferrata, top rope climbing, abseiling.
15. Eco-games - preparation and realization of simple games.
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (19.09.2019)
Přednášky:
1. Úvod do kurzu - komentář k programu, bezpečnostní předpisy,
organizace výuky, provoz střediska, práce v družstvech, služby, rozvoj dovedností, didaktické postupy, funkce prožitku.
2. Aktivity v přírodě - přehled o celé oblasti, bližší charakteristika turistiky, sportů v přírodě, stručný přehled o důležitých organizacích, které využívají a rozvíjejí aktivity v přírodě s výchovným zaměřením. Výchovné aplikace aktivit v přírodě. Nové směry využívání aktivit v přírodě - výchova v přírodě, dobrodružná výchova, výchova prožitkem a výzvou, příspěvek organizace Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice, charakteristika přírodních vícebojů a soutěží všestrannosti.
3. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce při programu, společné úkoly družstva při službě - organizace ranních setkání, možný příspěvek k večerním programům, hodnocení programu.
4. Cyklistika a cykloturistika - charakteristika odvětví, vývojové etapy, formy cyklistiky, využití a aplikace,
názvosloví, technologie, technika jízdy jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické putování.
5. Příprava turistické akce - jednodenní turistická túra s poznávacím cílem, kulturně poznávací činnost, bezpečnost.
6. Technologie kola - seřízení kola, jednoduché opravy, technika jízdy, předpisy, způsoby komunikace.
7. Orientace a orientační běh - význam, práce s mapou a buzolou, orientační hry, didaktické postupy. Dnešní stav OB, zásady stavby tratí, využití orientace ve škole.
8. Jednoduchý orientační závod - přípravné formy, např. O-Ring - praxe a vyhodnocení výsledků.
9. Teorie hry - význam her, dělení her, členění her v přírodě na kurzu, zásady přípravy a vedení her, bezpečnostní pravidla.
10. Hry a kulturní aktivity - příklady využití na akcích - programy do klubovny či k táborovému ohni.
11. Cvičení v přírodě - proměny tohoto názvu, různé podoby cvičení,
různé typy překážek a jejich využití, lanové překážky, parkour, bezpečnostní pravidla pro stavbu a provozování, kvalita materiálu.
12. Ekologická výchova a využití her k vnímání a poznávání přírody - význam a koncepce.
13. Vybavení do přírody.
14. Základní uzly, práce s lanem, informace o jištění, prusíkování.
15. Hodnocení programu kurzu - různé formy zpětné vazby, anketa, dotazníky atp. Příklad pro praxi, výchovná hodnotanávaznost na další učební programy.
Cvičení:
1. Cyklistika a cykloturistika - technika jízdy na kole, jízda zručnosti, jízda ve skupině.
2. Cyklistika a cykloturistika - cykloturistická túra, polodenní a celodenní putování a vedení družstva.
3. Orientace I - mapa-buzola, mapa-terén, orientační hry a cvičení - odhad vzdálenosti, azimut.
4. Orientace II - liniový postup s důsledným vyhodnocením, kontroly uspořádané do hvězdice - příklad cvičení s rozborem postupů, srovnávání časů.
5. Štafetový závod v OB - Ovčí Ring.
6. Orientace III - skorelauf - průpravné cvičení, rozbor výsledků.
7. Mini závod v OB - seznámení s elektronickým systémem.
8. Závod v orientačním běhu - příklad závodu, různá obtížnost kontrol, příklad organizace, zhodnocení výsledků.
9. Hry v přírodě - příklad „malých“ her v přírodě a stopovací hry.
10. Iniciativní hry - rozvoj důvěry, řešení problémů a rozvoj týmové spolupráce.
11. Strategické hry - zapojení celého kurzu.
12. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her.
13. Cvičení v přírodě - příklad výběhu do terénu, soutěže na stanovištích.
14. Nízké lanové překážky, parkour - cvičení na připravených stanovištích.
15. Základy lezení - zásady lezení, překonávání cvičných stěn a bouldering, slaňování.
16. Základy VHT - pohyb po zajištěné cestě, vybavení, bezpečnost.