SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Leading outdoor games - PSPP322
Title: Kurz vedení her v přírodě
Guaranteed by: Department of Athletics and Outdoor Sports (51-300500)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C [DS]
Extent per academic year: 5 [days]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Explanation: Kurz probíhá v rámci Celoživotního vzdělávání, vždy první týden v listopaduBližší info viz. web katedry SP
Guarantor: Mgr. Lukáš Psohlavec
Annotation -
Last update: Jiří Krasilov (04.05.2009)
Assessment of developmental trends in outdoor activities. Changes in orientation of important organizations and their commercial orientation. Management of outdoor activities in the developed countries. Management of outdoor centers and organizations. Programme verification, quality management, and training of specialists. Theoretical fundamentals of the use of outdoor sports and activities in the educational and management work. Team implementation of the assigned project. Practical realization of selected problem solving games.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Psohlavec (22.02.2024)

Cílem předmětu je seznámit posluchače se všemi nároky souvisejícími s přípravou, organizací, vedením a zpětnovazebním hodnocením her z pohledu instruktora. Studenti se podílí na organizaci kurzu, který nabízí širokou škálu her využívaných v programech v přírodě s různým zacílením.

Výstupy:

  • Student má přehled o různých typech her zařazovaných do programů výchovy v přírodě
  • Student si prakticky vyzkouší malostrukturované, rolové, kooperativní, psychologické, strategické a další typy her v přírodě
  • Student rozumí významu her v přírodě ve výchovně-vzdělávacím procesu, především pro osobnostní a sociální rozvoj jedince
  • Student umí prakticky připravit a zorganizovat hru v přírodě na zadané téma
  • Student si osvojí základní dovednosti instruktora a chápe jeho roli
  • Student rozumí významu reflexe v herních programech
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)
  • HAKOVÁ, Jana; HANUŠ, Radek; HANUŠ, Milan; HANUŠ, Miroslav; KLUSÁČEK, Martin et al. Praktická učebnice zážitkové pedagogiky: instruktorský slabikář : metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Druhé doplněné vydání. Gymnasion. Praha: Nadace Pangea, 2023. ISBN 978-80-908605-20.

  • NEUMAN, Jan a TURČOVÁ, Ivana (ed.). Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Falešník Ondřej Ing. - FALON, 2022. ISBN 978-8087432-32-7
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
  • PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0454-1
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. 2. vyd., 1. vyd. v nakladatelství Leprez. Praha: Leprez, 1995. ISBN 80-901826-6-6.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)
  • Aktivní účast
  • Studenti pracují v malé skupině a podílí se na přípravě vybraných druhů her, které uvedou, zorganizují a zhodnotí v rámci kurzu
  • Zpracování praktického výstupu v elektronické podobě
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)

Přednášky

  • Úvaha o postavení hry v životě člověka. Různé druhy her v přírodě (kooperativní, strategické, malostrukturované, psychologické atd.)
  • O původu her v programech výchovy v přírodě.
  • Důležité kroky v přípravě her a principy vedení her.
  • Důležitost motivace a rozdělení hráčů do týmů, či skupin s ohledem na typ hry
  • Různé způsoby zpětnovazebního hodnocení.
  • Co všechno může instruktor zjistit při vedení a pozorování her.


Semináře

  • Kurz jako jedna velká hra. Motivace a příběh.
  • To hlavní z dramatické výchovy. Příprava instruktora na roli.
  • Úvaha o bezpečnosti při hrách.

Cvičení

  • Návrh vlastní hry na zadané téma.
  • Motivace a zarámování do příběhu.
  • Vedení různých druhů her. Rozdělení do týmů a vyhodnocování her.
  • Prokázání znalosti ve využívání informačních zdrojů.
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Psohlavec (28.08.2021)

Teoretická východiska Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9846

Komunikace a zadání her před kurzem proběhne na MS Teams

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Psohlavec (02.09.2021)

Kurz navazuje na základní kurz "Teorie a základy didaktiky turistiky a sportů v přírodě" na semestrální výuku "Hry v přírodě".

Předmět je primárně určen pro studenty specializace Výchova v přírodě.

Předmět není určen pro 1. ročníky a pro ty, kteří neabsolvovali základní kurz.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html