SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Aspects of Outdoor Activities - PSPP241N
Title: Výchovné aspekty aktivit v přírodě
Guaranteed by: Sporty v přírodě (51-600400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2018
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:6/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jan Neuman, CSc.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)
Předmět seznamuje studenty s poznatky o kvalitách vychovatelů a vůdců v programech aplikujících aktivity v přírodě. Rozebírá způsoby a metody efektivního působení na účastníky programů využívajících aktivit v přírodě.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Povinná

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 463 s.

ADAIR, J. Jak efektivně vést druhé. Praha: Management Press, 1993.

NEUMAN, J. Výchova v přírodě. Metodický materiál. Praha: FTVS, 2001.

Doporučená

MAREŠ, J. a kol. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova universita, 1996.

PRIEST, S., GASS, M.A. Effective leadership in adventure programming.Champaign : Human Kinetice, 1997. s. 306. ISBN 0-87322-637-2.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Zpracování seminární práce. Hodnocení kvality vedení reflexe.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Přednášky:

1. Typologie programů aplikujících aktivity v přírodě a požadavky na vedoucí a vychovatele.

2. Teorie různých oblastí dovedností pro vedoucí i vychovatele ( např. hard,soft, meta- skills).

3. Analýza pohybových dovedností a výkonnosti, znalosti z bezpečnosti a ochrany přírody.

4. Analýza didaktických dovedností a modelů vyučovacích stylů.

5. Dovednosti a znalosti metod a technik podporujících dosahování lepších výsledků v učení a výchově prostřednictvím aktivit v přírodě (motivace, facilitace, reflexe).

6. Způsoby efektivní komunikace.

7. Využití různých vůdcovských stylů při aplikacích aktivit v přírodě. Vztah k dynamice skupiny a různým etapám vývoje skupiny či týmu.

8. Etické problémy práce vedoucího a vychovatele v oblasti aktivit v přírodě.

Semináře:

1. Aplikace jednotlivých stylů vedení skupiny při hrách a cvičeních.

2. Experimentování s různými způsoby motivace a usnadňování učení (různé metody facilitace) při hrách.

3. Vedení reflexe při hodnocení problémově orientované hry.

4. Zpracování profilů vychovatelů či vůdců pro vybrané programy aktivit v přírodě v ČR (týmová spolupráce).

5. Případová studie.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html