SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sport specialization 4 - basketball - PSPH700K
Title: Sportovní specializace 4 - basketbal
Guaranteed by: Department of Sport Games (51-300700)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:20/0, C+Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Interchangeability : PSPH700
Is incompatible with: PSPH700
Is interchangeable with: PSPH700
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
Rekapitulace stěžejních pojmů v teorii a didaktice basketbalu. Diagnostikování, analýza herního výkonu, hodnocení výkonu v tréninkovém procesu.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D. (29.09.2023)

Student dokáže vysvětlit problematiku plánování, evidence a kontroly trénovanosti hráčů a hráček basketbalu v dlouhodobém tréninkovém procesu.

Student je schopen vymezit specifika tréninkového procesu mládeže a dospělých v odlišných věkových kategoriích týkající se pravidel hry, obsahové náplně tréninku a vývojových zákonitostí.

Student umí diagnostikovat (hodnotit) výkon v tréninkovém procesu i v utkání.

Student zná toerii a základy didaktiky obranných herních systémů. Student umí schématické znázornění herních situací a umí obranné herní systémy na základě těchto schémat vysvětlit. Student zná pojetí obranných herních systémů v současném elitním basketbalu.

Student umí prakticky interpretovat určité obranné herní systémy. Tyto herní systémy umí také aplikovat při utkání. Student zároveň umí vysvětlit nácvik těchto herních systémů, a to s přihlédnutím ke všem hráčským postům. Student umí vytvářet učební podmínky pro jejich nácvik a následný trénink. Student také umí kontrolovat jejich správnost a případně vhodně opravit chyby.

Student je schopný navrhnout, případně vymyslet takový obranný herní systém, který odpovídá nejlepším možným způsobům řešení proti konkrétnímu soupeři nebo proti konkrétnímu útočnému hernímu systému.

Student umí vést skupinu a připravit trénink pro nácvik obraných herních systémů.

Student je schopný zorganizovat a vést tréninkovou jednotku na basketbalové téma pro odlišné věkové kategorie.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

DOBRÝ, L., VELENSKÝ, E. Košíková. Teorie a didaktika. Praha : SPN, 1987.

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988.

DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. Praha : SPN 1988.

DOBRÝ, L. a kol. Integrovaná praxe ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, 2/2011. s. 7-17. ISSN 1210-7689.

JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2012.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009.

VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Praha : Grada publishing, 2000.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005.

VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Karolinum, 2008.

VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Děti a basketbal? Nechme je hrát! Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 78, č. 3/2012, s. 29-35.

VELENSKÝ, M. Jak na základy obrany v basketbale dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 79, č. 3/2013, s. 26-30 (I. část), ročník 79, č. 4/2013, s. 28-33 (II. část),

VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

1. - 2. Rekapitulace základních pojmů v teorii a didaktice basketbalu.

3. - 4. Rekapitulace obsahu teorie a didaktiky herních činností jednotlivce.

5. - 6. Rekapitulace obsahu teorie a didaktiky herních kombinací.

7. - 8. Rekapitulace obsahu teorie a didaktiky herních systémů.

9. Diagnostikování (hodnocení) výkonu v tréninkovém procesu a v utkání.

10. - 11. K možnostem analýz herního výkonu.

12. K problematice testování.

13. - 27. Didaktické výstupy studentů v námětech teorie a didaktiky herních činností jednotlivce, herních kombinací a herních systémů. Hodnocení didaktických výstupů.

28. Závěrečná lekce, shrnutí a diskuse k probrané tématice.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html