SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Sports Games - PSPH624N
Title: Didaktika sportovních her
Guaranteed by: Department of Sport Games (51-300700)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/3, C+Ex [HT]
Capacity: 52 / 52 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michaela Běhanová
PhDr. Jan Carboch, Ph.D.
Mgr. Jan Hrabík
Mgr. Tomáš Kočíb
Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
Mgr. Jan Petružela
Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
Incompatibility : PSPH624NK
Interchangeability : PSPH624NK
Is interchangeable with: PSPH624NK
Annotation -
Last update: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (23.09.2023)
The didactics of sports games is a continuation of the course Theory and foundations of didactics of sports games included in the 3rd year of Bc studies at FTVS UK. The course extends theoretical and especially practical knowledge and knowledge in teaching sports games in the school environment. The course aims to gain key competencies for effective planning, organisation, management and evaluation of the teaching of a wide range of sports games within school physical education or in the environment of various forms of leisure activities associated with sports games. The core part of the course is the independent activity of students in the form of didactic outcomes during lessons, in which they demonstrate the ability to effectively organize and lead a teaching unit on the target topic in a given sports game. At the same time, the course aims to acquire the competence to evaluate the movement performance, subsequently forming individualized interventions that increase students' motivation and reduce the possible failure, especially of the so-called vulnerable individuals. The course is intended for students in the first year of the Master's degree programme in Physical Education and Military Physical Education for Secondary Schools.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (23.09.2023)

Student rozumí významu sportovních her v rámci školní tělesné výchovy z hlediska dlouhodobých biopsychosociálních benefitů

Student je schopný připravit tematický plán vyučovacích jednotek zaměřených na danou sportovní hru

Student se seznámil a rozumí problematice managementu heterogenní třídy a vulnerabilitě

Student je schopen efektivně (bez zbytečných časových ztrát) vést vyučovací jednotku vzhledem ke specifikům vyučované skupiny (věk, úroveň dovedností, heterogenita skupiny, přítomnost vulnerabilních jedinců)

Student v rámci vyučovací jednotky dokáže pracovat s didaktickými technologiemi (didaktické metody, formy, styly, postupy) tak, aby optimalizoval učební prostředí

Student je schopný během výuky poskytnout žákům zpětnou vazbu vedoucí ke zlepšení učených dovedností 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.10.2022)

DOBRÝ, Lr. Didaktika sportovních her: učebnice pro fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. 2., přeprac.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988.

DOBRÝ, Lubomír. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-334-2.

JANSA, P. Deskripce a analýza činnosti učitelů a žáků 1. stupně základní školy v tělesné výchově. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 174-199.

JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1694-0.

SVOBODA, B., KOCOUREK, J. Výzkum osobnosti a vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy. In : Tělovýchovný sborník, svazek 20. Praha : Olympia, 1987, s. 48- 73.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her: učební text pro bakalářské studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2007. ISBN 978-80-86317-48-9.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0970-3.

VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (23.09.2023)

Požadavky na zápočet:

1.   Účast ve výuce (povoleny max. 4 absence, z toho u jedné hry max. 2 absence).

2.   Konzultace přípravy na didaktický výstup a její odsouhlasení příslušným učitelem, vypracování přípravy na didaktický výstup, realizace výstupu.

3.   Konzultace k hodnocení didaktických výstupů, realizace hodnocení (pozorování), prezentace výsledků hodnocení.

 

Požadavky na zkoušku:

1. Splnění zápočtových požadavků.

2. Ústní pohovor.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (30.08.2023)

Výuka předmětu je realizována celý semestr v rozsahu 1/3 (tj. 7krát 90 minut přednáška a 21krát 90 minut seminář (praktická cvičení)). V případě nutnosti (např. vládní omezení přímé výuky) distanční výuky bude výuka probíhat online.

 

2.1 Sylabus

Témata přednášek:

1.   Charakteristika a cíle předmětu, zápočtové a zkouškové požadavky, organizace
a harmonogram výuky, náležitosti zadání, přípravy, realizace a hodnocení didaktických výstupů, základy didaktiky sportovních her ve školní TV.

2.   Management heterogenní třídy a vulnerabilita.

3.   Specifika výuky brankových sportovních her ve školní TV.

4.   Specifika výuky síťových sportovních her ve školní TV.

5.   Specifika výuky pálkovacích sportovních her ve školní TV.

6.   Problematika tvorby tematických plánů.

7.   Specifika výuky sportovních her u osob se specifickými potřebami.

 

Témata seminářů (praktická cvičení):

1. – 3.     Didaktické výstupy zaměřené na výuku volejbalu.

4. – 6.    Didaktické výstupy zaměřené na výuku házené.

7. – 9.     Didaktické výstupy zaměřené na výuku netradičních sportovních her.

10. – 12. Didaktické výstupy zaměřené na výuku basketbalu.

13. – 15. Didaktické výstupy zaměřené na výuku softbalu.

16. – 18. Didaktické výstupy zaměřené na výuku florbalu.

19. – 21. Didaktické výstupy zaměřené na výuku fotbalu.


Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (23.09.2023)

Odkaz na studijní opory v MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4896 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html