Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
Subject will enable to understand in the context why there is a performance improvement, what training should
include and how to proceed, ie theoretically master the main problems of training in the frame of patterns,
principles, methods, recommendations, etc. It is in the form of theoretical interpretation of training, in a systemic
approach, loading, training components (fitness, technical, tactical and psychological preparation), long-term
conception, periodisation and management of training.
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má
trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení,
interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu
včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická
příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Aim of the course -
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Learning outcomes The student knows and is able to use professional terminology. The student understands the content of sports training from the point of view of the systemic and procedural side. The student will explain adaptation models and loading principles. He is able to apply these principles to individual adaptation stimuli. The student understands the structure of sports training and can perform a basic analysis of the factors of sports performance in individual sports or disciplines The student can apply didactic procedures and approaches for individual age groups. He knows the specifics of communication with specific groups of athletes and individuals. The student understands the individual activities in training management and the connections between them. He can prepare a training plan, he can record individual training indicators and check training and performance. Understands the connections between training, fitness and performance. He knows the load parameters for individual specific components of fitness (speed, strength, endurance) and can apply these parameters when preparing specific training sessions. The student can apply basic diagnostic methods (heart rate monitoring, lactate curve) and evaluate the results individually. The student understands the issue of coordination skills, can apply this issue to technique training and connect it to the area of motor learning. The student is able to apply areas related to motor learning to the area of training specific movement skills in technical training. The student understands the content of tactical training and understands the procedures for acquiring tactical knowledge and skills. The student understands the concepts of conception and planning and can practically connect these concepts to the individual stages of sports training in various sports. He can analyze the risks associated with early specialization in individual sports.
The student is acquainted with gender and specific (OSN) training needs and understands their importance in the context of sports training.
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Výstupy z učení
Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.
Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.
Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.
Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách
Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.
Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.
Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.
Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.
Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.
Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.
Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.
Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.
Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Literature -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 2009.
ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 2002.
Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 2012.
RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 2011.
SCHNABEL, G., HARRE, D., KRUG, J. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997.
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
PERIČ, T. AND J. DOVALIL Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010.
DOVALIL, J. AND M. CHOUTKA Výkon a trénink ve sportu. Edtion ed.: Olympia, 2012. ISBN 8073763265.
DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049.
BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X.
ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701.
MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824.
MARTENS, R. Successful coaching 4th edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 1996. ISBN 1450439535.
RILEY, P. Cesta k vítězství. Edtion ed. Frýdek-Místek: Alpress, 1996.
SCHNABEL, G. Trainingslehre-Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. Edtion ed.: Meyer & Meyer Verlag, 2008. ISBN 3898993329.
Requirements to the exam
Last update: Mgr. Marek Ploc (15.01.2015)
Requirements for credit:
Active presence (100 %)
Exercise unit on selected topic
Syllabus -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
1. Sports training: goal and tasks. Sports training as a process of specialized adaptation, motor learning, psycho-social interaction.
2. Load and loading. Load volume. Load size. Classification of physical exercises as adaptation stimuli. Degree of specialization, intensity. Frequency of loads stimuli.
3. System approach to training content and organization: components of sports training. Condition preparation. Strength abilities and their development.
4. Fitness training: endurance skills and their development.
5. Fitness training: speed abilities,
6. Coordination abilities, flexibility and mobility and their development.
7. Technical preparation: general background, technique, technical criteria. Sport skills, theoretical and practical aspects of acquiring and improving skills.
8. Tactical preparation and its content: tactics, tactical behavior, knowledge, skills, thinking in the training process.
9. Psychological preparation and its content. Long-term, medium-term and short-term psychological preparation. Regulation of actual mental states. Modeled training of mental preparation
10. Long-term concept of sports training: the stage of basic, specialized and top training. Rationale, content.
11. Regularities of training construction: annual training cycle, preparatory, main, transition period. Training unit.
12. Training management: system conception, system identification, training planning, records, training control, training evaluation.
13. Basic features of the concept of training children and selecting talented individuals.
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
1. Sportovní trénink: cíl a úkoly.
2. Vývojové tendence současného sportu a tréninku.
3. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu.
4. Individuální sportovní výkon, týmový sportovní výkon a jejich faktory
5. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce.
6. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl. cvičení jako adaptačních podnětů.
7. Míra specializace, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů.
8. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava.
9. Zotavení, regenerace rekondice
10. Kondiční příprava v ročním tréninkovém cyklu.
11. Silové schopnosti a jejich rozvoj. Funkce svalů při silovém tréninku a jejich stimulace.
12. Metody silového tréninku, doplňkové oblasti silového tréninku.
13. Vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj. Aerobní oblast. Vymezení intenzity, operativní ukazatele.
14. Anaerobní oblast: rychlostní a krátkodobá vytrvalost, intervalové metody.
15. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti,
16. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj.
17. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.
18. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.
19. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.