Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)
Subject will enable to understand in the context why there is a performance improvement, what training should
include and how to proceed, ie theoretically master the main problems of training in the frame of patterns,
principles, methods, recommendations, etc. It is in the form of theoretical interpretation of training, in a systemic
approach, loading, training components (fitness, technical, tactical and psychological preparation), long-term
conception, periodisation and management of training.
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink
obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce)
v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně
metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava),
dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Výstupy z učení
Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.
Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.
Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.
Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách
Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.
Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.
Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.
Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.
Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.
Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.
Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.
Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.
Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Literature -
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)
BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 2009.
ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 2002.
Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 2012.
RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 2011.
SCHNABEL, G., HARRE, D., KRUG, J. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997.
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)
PERIČ, T. AND J. DOVALIL Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010.
DOVALIL, J. AND M. CHOUTKA Výkon a trénink ve sportu. Edtion ed.: Olympia, 2012. ISBN 8073763265.
DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049.
BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X.
ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701.
MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824.
MARTENS, R. Successful coaching 4th edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 1996. ISBN 1450439535.
RILEY, P. Cesta k vítězství. Edtion ed. Frýdek-Místek: Alpress, 1996.
SCHNABEL, G. Trainingslehre-Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. Edtion ed.: Meyer & Meyer Verlag, 2008. ISBN 3898993329.
Syllabus -
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)
1. Sports training: goal and tasks. Sports training as a process of specialized adaptation, motor learning, psycho-social interaction.
2. Load and loading. Load volume. Load size. Classification of physical exercises as adaptation stimuli. Degree of specialization, intensity. Frequency of loads stimuli.
3. System approach to training content and organization: components of sports training. Condition preparation. Strength abilities and their development.
4. Fitness training: endurance skills and their development.
5. Fitness training: speed abilities,
6. Coordination abilities, flexibility and mobility and their development.
7. Technical preparation: general background, technique, technical criteria. Sport skills, theoretical and practical aspects of acquiring and improving skills.
8. Tactical preparation and its content: tactics, tactical behavior, knowledge, skills, thinking in the training process.
9. Psychological preparation and its content. Long-term, medium-term and short-term psychological preparation. Regulation of actual mental states. Modeled training of mental preparation
10. Long-term concept of sports training: the stage of basic, specialized and top training. Rationale, content.
11. Regularities of training construction: annual training cycle, preparatory, main, transition period. Training unit.
12. Training management: system conception, system identification, training planning, records, training control, training evaluation.
13. Basic features of the concept of training children and selecting talented individuals.
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (12.05.2022)
1. Sportovní trénink: cíl a úkoly.
2. Vývojové tendence současného sportu a tréninku.
3. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu.
4. Individuální sportovní výkon, týmový sportovní výkon a jejich faktory
5. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce.
6. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl. cvičení jako adaptačních podnětů.
7. Míra specifičnosti, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů.
8. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava.
9. Zotavení, regenerace rekondice
10. Kondiční příprava v ročním tréninkovém cyklu.
11. Silové schopnosti a jejich rozvoj. Funkce svalů při silovém tréninku a jejich stimulace.
12. Metody silového tréninku, doplňkové oblasti silového tréninku.
13. Vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj. Aerobní oblast. Vymezení intenzity, operativní ukazatele.
14. Anaerobní oblast: rychlostní a krátkodobá vytrvalost, intervalové metody.
15. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti,
16. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj.
17. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.
18. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.
19. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.