|
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má sportovní trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku. Shrnuje postavení a roli sportovního manažera v procesu (řízení) sportovního tréninku. Výstupy z učení Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii. Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky. Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty. Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem. Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností. Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků. Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky. Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení. Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě. Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností. Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech. Zná specifika tréninku žen a osob se specifickými potřebami
|
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (10.01.2019)
Povinná:
DICK, W. F. Sports Training Principles. London: A&C Black, 2002. 400 p. ISBN 978-0713682786. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 2. vydání. Praha: Olympia, 2012. 331 s. ISBN 80-7033-928-4. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum, 2008. 313 s. ISBN 978-80-246-1404-5. DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku - Rychlost. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2015. 192 s. ISBN 978-80-204-3461-6. LINZ, L. Úspěšné koučování týmů. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2016. 240 s. ISBN 978-80-204-4042-6. NEUMANN, G., PFUETZNER, A., HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2000. 304 s. ISBN 978-3891245811. MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 175 s. ISBN 80-244-0981-X. MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada, 2006. 504 s. ISBN 8024710110. NAVIN, A. Sports coaching. Ramsbury: The Crowood Press, 2011. 412 p. ISBN 9781847971937. PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-2118-7. PYKE, F. S. Better Coaching. 2nd edition. Champaign: Human Kinetics, 2001. 248 p. ISBN 0736041133. SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingsleher - Trainingswissenschaft. 2. aktualisierte Auflage. Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2011. 664 s. ISBN 978-3898996310. STEINHOEFER, D. Grundlagen des Athletiktraining. 1. Aufl. Muenster: Philippka Verlag, 2003. 384 s. ISBN 978-3894171261. |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (28.09.2023)
Přednášky: 4.Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením. Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy. 5. Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická, psychologická. Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje. Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace. |