|
|
|
||
Last update: Mgr. Jiří Kolář (12.08.2020)
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (01.10.2023)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod. Výstupy z učení Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže. Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů. Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku. Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení. Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí. Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat. Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči. Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí. Student chápe jednotlivé oblasti identifikace talentu a umí definovat základní okruhy z hlediska systémové a procesuální stránky. Student zná hlavní zásady diagnostiky sportovních talentů a její interpretaci, jak ve smyslu synchronním, tak i diachronním. Zná základní organizační strukturu a selekční modely užívané pro identifikaci talent. Je schopen uvést jejich klady i zápory. |
|
||
Last update: Mgr. Jiří Kolář (12.08.2020)
BASIC STUDY LITERATURE:
BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996
BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000.
BROWN, J.: Sports talent. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2001.
DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996
MARTENS, R. - CHRISTINA, R. W. - HARVEY JR., J. S. - SHARKEY, B. J.: Coaching Youth Athletes. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 1981.
JOCH W.: Das sportliche Talent: Talenterkennung - Talentförderung - Talentperspektiven. Meyer und Meyer, Aachen1997 (in Germ.) |
|
||
Last update: Mgr. Jiří Kolář (12.08.2020)
Obsah výuky: 1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých. 2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, 3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí. 4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku. 5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink 6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti. 7. Stimulace rychlostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 8. Stimulace vytrvalostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 9. Stimulace silových schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 10. Stimulace koordinačních schopností a pohyblivosti - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika 11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí 12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura. 13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub. 14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru |