Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
The subject enables to understand in relations why there is an increase in performance, what should a training
contain and how to progress i.e. theoretical mastering of main issues of training in the form of laws, principles,
methods, recommendations etc. It deals with structure of performance, loading, components of training ( fitness,
technical, tactical and psychological preparation), long-time conception, periodization and management of
training.
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této
problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů,
forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich
význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink
dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami,
jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Aim of the course -
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (01.10.2023)
Learning outcomes The student knows the specifics of ontogenetic development in target age categories and understands their importance for sports training of children and youth. He knows the location of sensitive periods and can explain their essence. Can define the term biological age and explain its importance for training children and identifying sports talents. The student can explain the term long-term concept of sports training and understands all the main areas that are reflected in the selection of individual strategies of this concept. He knows how to define the risks associated with early specialization and is able to define their influence on the individual stages of sports training. He knows the ontogenetic specifics of training individual movement skills and can apply these parameters when preparing specific exercises. Understands the specific development requirements for the area of technique and tactic acquisition in terms of goals, methods and forms. He knows the basic goals and approaches to psychological preparation for children. The student knows the basic coaching leadership styles and understands when and how to use these styles in training children. The student understands the ethics of the work of a children's coach and the topics associated with it. He knows the basic problem areas of working with parents of children and knows how to organize meetings with parents. The student knows the organization of child recruitment and understands the positive and negative areas of individual approaches to child recruitment. The student understands the individual areas of talent identification and can define the basic areas from the point of view of the system and process aspects. The student knows the main principles of diagnosing sports talents and its interpretation, both in a synchronous and diachronic sense. Knows the basic organizational structure and selection models used for talent identification. He is able to state their pros and cons.
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (01.10.2023)
Výstupy z učení
Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.
Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.
Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.
Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.
Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.
Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.
Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.
Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.
Student chápe jednotlivé oblasti identifikace talentu a umí definovat základní okruhy z hlediska systémové a procesuální stránky.
Student zná hlavní zásady diagnostiky sportovních talentů a její interpretaci, jak ve smyslu synchronním, tak i diachronním.
Zná základní organizační strukturu a selekční modely užívané pro identifikaci talent. Je schopen uvést jejich klady i zápory.
Literature -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
DOVALIL, J. AND B. CHOUTKOVÁ Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Edtion ed.: Olympia, 1988.
DOVALIL, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Edtion ed.: Karolinum, 1992. ISBN 8070665688.
JUŘINOVÁ I., STEJSKAL, F. Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve školní TV. Edtion ed. Praha: SPN, 1987.
PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Edtion ed. Praha: Grada, 2004. 98 p. ISBN 80-247-0908-2.
PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Edtion ed. Praha: Grada 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
ŠTILEC, M. Sportovní příprava dětí a mládeže: pro posl. fak. tělesné výchovy a sportu. Edtion ed.: SPN, 1989.
ISBN 8070660260.
VALIK, B.: Trenérům mladých atletů. Praha: Olympia, 1975
BAR-OR, O. The child and adolescent athlete. Edtion ed.: Blackwell Science Carlton Viktoria, 1996. ISBN 0865429049.
BOMPA, T. O. Total training for young champions. Edtion ed.: Human Kinetics, 2000. ISBN 073600212X.
DRABIK, J. Children and sports training. Island Point, VT: Stadion Publishing Company, 1996.
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)
DOVALIL, J. AND B. CHOUTKOVÁ Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Edtion ed.: Olympia, 1988.
DOVALIL, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Edtion ed.: Karolinum, 1992. ISBN 8070665688.
JUŘINOVÁ I., STEJSKAL, F. Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve školní TV. Edtion ed. Praha: SPN, 1987.
PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Edtion ed. Praha: Grada, 2004. 98 p. ISBN 80-247-0908-2.
PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Edtion ed. Praha: Grada 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
ŠTILEC, M. Sportovní příprava dětí a mládeže: pro posl. fak. tělesné výchovy a sportu. Edtion ed.: SPN, 1989.
ISBN 8070660260.
VALIK, B.: Trenérům mladých atletů. Praha: Olympia, 1975
BAR-OR, O. The child and adolescent athlete. Edtion ed.: Blackwell Science Carlton Viktoria, 1996. ISBN 0865429049.
BOMPA, T. O. Total training for young champions. Edtion ed.: Human Kinetics, 2000. ISBN 073600212X.
DRABIK, J. Children and sports training. Island Point, VT: Stadion Publishing Company, 1996.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)
Obsah výuky:
1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.
2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,
3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.
4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.
5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink
6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.
11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí
12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.
13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub.
14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru