SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Special Pedagogy - PPPD171
Title: Základy speciální pedagogiky
Guaranteed by: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2013
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:6/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Guarantor: doc. PhDr. Petr Jansa, CSc.
PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (12.01.2010)
Presentation of the scientific branch of pedagogy which deals with education of the handicapped is the objective of the subject. Inform students about basic disciplines of special pedagogy, help students achieve the ability to recognize the rights, opinions, feelings and personal dignity of health impaired people.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

KREJČÍŘOVÁ, O., aj. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : RYTMUS, 2005.

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených. Praha : Tech-market, 1996.

LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.

PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno : Paido, 2001.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007.

RENOTIÉROVÁ, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada Publishing, 2001.

ŠTĚRBOVÁ, D., aj. Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006.

VALENTA, M., aj. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2003.

KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita

Palackého, 1999.

MICHALÍK, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách v České republice. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005.

OPATŘILOVÁ, D. (Ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006.

PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha : UK, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • Zápočet: 100% docházka na semináře. Vypracování odborného referátu. Zápočtový test.
  • Zkouška: ústní.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Přednášky:

1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vědecká a výzkumná práce

ve speciální pedagogice. Speciálněpedagogická terminologie.

2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální

pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice.

3. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup).

4. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím.

5. Segregace. Integrace, inkluze. Charakteristika a formy školské integrace. Sociální integrace, její možnosti a

limity, integrace dospělých lidí s postižením na běžný trh práce.

6. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli,

výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.

7. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími

potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb.

8. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní

zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).

9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav.

10. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných

kombinovaných vad, možnosti edukace.

11. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické

komunikační systémy.

12. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie,

dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie).

13. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap.

14. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie,

dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie).

Semináře:

1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami.

2. Speciálněpedagogická diagnostika v praxi.

3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami.

4. Exkurze do chráněné dílny.

5. Augmentativní a alternativní komunikace v praxi.

6. Videoprojekce (romská problematika, problematika hluchoslepoty, canisterapie).

7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html