SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Pedagogy - PPPD149N
Title: Speciální pedagogika
Guaranteed by: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2012
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Alena Lejčarová, Ph.D.
PhDr. Lenka Váchová
Is incompatible with: PPPD156N
Is interchangeable with: PPPD156N
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Jiří Krasilov (17.02.2009)
Presentation of the scientific branch of pedagogy which deals with education of the handicapped is the objective of the subject. Inform students about basic disciplines of special pedagogy, help students achieve the ability to recognize the rights, opinions, feelings and personal dignity of health impaired people.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.

HUDÁKOVÁ, A. (Ed.). Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005.

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Nakladatelství Triton, 2001.

KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1999.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001.

KREJČÍŘOVÁ, O., aj. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: RYTMUS, 2005.

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených. Praha : Tech-market, 1996.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2001.

KYNCLOVÁ, Z., et al. Co je dobré vědět nejen o mediaci a probaci. 1. vyd. Praha: LexisNexis CZ s. r. o., 2007.

MAŘÁDEK, V. Vězeňství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.

OPATŘILOVÁ, D. (Ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006.

PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.

PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001.

PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.

ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přepr. vyd. Praha: Portál, 2006.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.

WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006.

Platné legislativní dokumenty.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
  • Test ověřující znalosti studentů získané na přednáškách a v odborných pramenech.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Přednášky:

1. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie). Rehabilitace hybnosti jako součást pedagogické rehabilitace (Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, Petöho terapie).

2. Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zdravotním postižením.

3. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).

4. Základní systém organizace péče o lidi se specifickými potřebami, včetně školství a profesní přípravy. Vymezení systému poradenství pro jedince se specifickými vzdělávacími potřebami.

5. Rodina a dítě se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy, výchovné přístupy v rodině, spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.

6. Předškolní (institucionální) výchova dětí se zdravotním postižením. Cíle, úkoly, přístupy.

7. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.

8. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob se zdravotním postižením.

9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav. Možnosti pracovního uplatnění jedinců se zdravotním postižením. Podporované zaměstnávání. Chráněné dílny.

10. Institut náhradní rodinné péče. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Agrese, agresivita. Šikana.

11. Ústavní a ochranná výchova. Delikvence mladistvých. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých.

12. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie.

13. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

14. Komunita neslyšících - kulturní definice hluchoty (?Neslyšící?), organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace. Problematika sociální a pracovní integrace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html