SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of PE - PPPD136
Title: Didaktika TV
Guaranteed by: Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology (51-300000)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Social Subjects
Is incompatible with: PPPD102
Is interchangeable with: PPPD102
Annotation -
Last update: Jiří Krasilov (09.12.2008)
It continues and develops knowledge of psychology and pedagogy. It brings information about present situation and development of the subject P.E. and sport in schools. It presents a survey of projects, organizational forms, teaching methods, strategies of learning conditions in P.E. etc.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)

Rychtecký, A. & Fialová. L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: karolinum, 171 s. ISBN: 80-7184-659-7.

Green, K. & Hardman K. (2005). Physical Education: Essential Issues. London" SAGE Publication Company 248 p. ISBN: 0 7619 4497 4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (25.11.2010)

Požadavky na zápočet:

písemný test, seminární práce

Požadavky na zkoušku:

písemná, ústní

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)

Přednášky:

1. Historický přehled vývoje obsahu a forem školní tělesné výchovy v evropském a národním kontextu.

2. Školní tělesná výchova jako forma tělesné kultury a pohybové aktivity, její místo v systému vzdělávání a výchovy.

3. Systém didaktiky školní tělesné výchovy. Environcentrismus, pedocentrismus, paidocentricmus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy.

4. Projekty výchovy a vzdělávání v tělesné výchově, historická reflexe, osnovy, rámcové vzdělávací programy. Mimotřídní a mimoškolní pohybové a volno-časové aktivity.

5. Plánování v tělesné výchově roční, tématické plány, příprava na vyučování. Modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů

6. Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání. Divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací. Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci.

7. Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace.

8. Učitel tělesné výchovy. Vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj. Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák". Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu.

Rozvoj interpersonální percepce.

9. Vyučovací metody, klasifikace, analýza, modifikace, vyučovací styly, syntéza informativního a formativního

působení.

10. Reflexe a evaluace práce učitele. Dialog s rodiči, vedením školy, municipalitou. Kázeň v tělesné výchově, spolupráce, zájem a tvořivost. Řešení rušivého a nespolupracujícího chování.

11. Organizační formy tělesné výchovy: školní povinné, nepovinné, doplňkové, zájmové. Specifické didaktické formy,

dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. školní tělesná výchova v Evropská chartě sportu. Školní sportovní

organizace a kluby. Sport mládeže, Mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže.

12. Výzkum ve školní tělesné výchově, zlepšení a inovace pedagogické praxe.

13. Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy.

Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická.

14. Metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html