SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sport training I - PPPD107
Title: Sportovní trénink I
Guaranteed by: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2010
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 6/0, C+Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Josef Dovalil, CSc.
doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: TAJ (22.02.2007)
Charakteristika: Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (05.06.2008)

Povinná:

1. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2002.

2. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha : Karolinum 2008.

Doporučená:

1. BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics,

1999.

2. ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 1998.

3. MANNO, R. Les bases de l´entrainement sportif. Paris : Revue Education Physique et Sport, 1992.

4. Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 1997.

5. RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 1996.

6. SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf.

Berlin : Sportverlag, 1997.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (05.06.2008)

Témata probíraná v předmětu:

1. Obsah předmětu, trenérství, trenér, činnost trenéra, požadavky. Sport - jeho společenská a individuální funkce. Sportovní trénink: pojetí, cíl, úkoly. Základní pojmy, systémový přístup ke ST. Trénink jako proces specializované adaptace, motorického učení, sociálně psychologické aspekty.

2. Sportovní výkon a jeho struktura.

3. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením. Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy.

4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního specializovaného a vrcholového tréninku.

5. Cykly ST: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus, období přípravné, hlavní, závodní, přechodné.

6. Řízení sportovního tréninku, systémové pojetí:identifikace a formulace systému.: plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování.

7. Prognostika a její uplatnění při řízení tréninku.

8. Výběr talentů. Základní rysy koncepce tréninku dětí a mládeže.

9. Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Pohybové schopnosti jako objekt stimulace.

10. Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje.

Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace, prostředky

11. Silové schopnosti, strukturace pro potřeby tréninku, metodotvorné komponenty posilování a

manipulace s nimi. Metody posilování, přehled, specifikace podle druhů silových schopností

12. Rychlostní schopnosti a jejich stimulace. Koordinační schopnosti, pohyblivost - stimulace, prostředky a metody

13. Technická příprava, obecná východiska, technika, kriteria techniky. Sportovní dovednosti. praktické

aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Metody.

14. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu .Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava

15. Vybrané specifické problémy tréninku: trénink žen, vysokohorská příprava, sportovní příprava

zdravotně postižených. Vývojové tendence současného sportu a tréninku.

Požadavky na zápočet:

  • Písemný test z probrané látky

Požadavky na zkoušku:

  • Ústní zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html