SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sensomotor learning - PPPD090
Title: Senzomotorické učení
Guaranteed by: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2016
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: prof. PhDr. Antonín Rychtecký, DrSc.
PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Jiří Krasilov (07.01.2009)
Vytvářené učební výsledky a kompetence v předmětu jsou zaměřeny na: seznámení se s obecnými a specifickými teoriemi senzomotorického učení, s biologickou a sociální podstatou učení, učení se pohybovým dovednostem a činnostem osvojení a pochopení teorii učení a senzomotorického učení; fylogenetických základů učení, algoritmů aplikace v pedagogické a tělovýchovné praxi porozumění dovednostem a činnostem jako výsledkům senzomotorického učení; klasifikaci pohybových dovedností; metodologickým základům ve výzkumu učení; experimentaci v učení; řízení a regulace pohybů analýzu sportovních činnosti, senzomotorických nároků a volbu vhodných druhů senzomotorického učení indikaci chyb v učení a způsobů jejich korekce; hodnocení efektivity senzomotorického učení, konstrukci křivek učení identifikaci stimulujících a inhibičních činitelů v senzomotorickém učení.
Literature - Czech
Last update: Jiří Krasilov (07.01.2009)

Rychtecký, A. (2002). Proces vzdělávání a výchovy v tělesné výchově. In: Rychtecký, A. & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 171s. ISBN:80-7184-659-7.

Rychtecký, A. (2008). Psychologické aspekty hry a herního chování. In: Hry 2008 - výzkum a aplikace. 27-39.

Rychtecký, A. (2006). Senzorické a percepční předpoklady herní činnosti. In: L. Čepička. Hry 2006, výzkum a aplikace. Plzeň: Západočeská univerzita, 6 - 16.

Rychtecký, A. (2002). Proces vzdělávání a výchovy. In: Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 57-85. ISBN:80-7184-659-7.

Rychtecký, A. (1995). Hra a pohybové učení. In: ?Hra v životě člověka". Plzeň: Zpadočeská Universita, United games of nations Czech Republic, s. 29-48 (ISBN: 143-269) (R)

Rychtecký, A. (1984) Motorické učení. In: M. Vaněk a kol. Psychologie sportu. Praha: SPN. 202 s.

Rychtecký, A.: Didaktické aspekty motorického učení In: J. Kostková (Ed.): Didaktika školní tělesné výchovy (Didactic of Physical Education at School). Praha: SPN, 1978, s. 21-44, reedice Praha UK 1982, 1987, 23-47.

Hošek, V. & Rychtecký, A. (1975) Motorické učení. Praha: SPN.

SCHMIDT, R. A. Motor Learning & Performance; From Principles to Practice. Champaign, Illionis: Human Kinetics, 1991. 310 pp. ISBN: 0-87322-308-X.

MAGILL, R.A. Motor Learning; Concepts and Application. 6th edition. New York: Wm. C. Brown Publishers, 2001, 544 pp. ISBN:0-07-232936-X.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Jiří Krasilov (07.01.2009)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • zpracovaná seminární práce.
  • písemný test, ústní zkouška.

Syllabus - Czech
Last update: Jiří Krasilov (07.01.2009)

Přednášky:

1. Fylogenetické východisko učení, reflexy, instinkty, cílevědomá regulace

2. Ontogenetické základy učení, cílevědomé chování a jednání

3. Biologické koncepce a psychologické teorie učení

4. Druhy učení, senzomotorické učení

5. Pozadí a kontext studia senzomotorického učení

6. Teorie senzomotorického učení

7. Neuropsychologické základy osvojování dovedností

8. Klasifikace pohybových dovedností, kritéria klasifikace

9. Experimentace v motorickém učení, druhy motorického učení

10. Mechanismy a činitelé v senzomotorickém učení

11. Regulace a řízení motoriky v průběhu učení

12. Koncepty řízení a regulace pohybu

13. Časový průběh učení, determinanty průběhu a výsledky senzomotorického učení

14. Aplikace naučených dovedností a jejich modifikace v praktické činnosti, obtíže

Semináře:

Samostatná, částečně supervizovaná práce zaměřená na komplexní analýzu senzomotorických nároků ve vybraných sportovních činnostech včetně aplikací druhů senzomotorického učení.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html