|
|
|
||
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod. Výstupy z učení Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže. Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů. Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku. Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení. Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí. Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat. Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči. Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí. Student chápe jednotlivé oblasti identifikace talentu a umí definovat základní okruhy z hlediska systémové a procesuální stránky. Student zná hlavní zásady diagnostiky sportovních talentů a její interpretaci, jak ve smyslu synchronním, tak i diachronním. Zná základní organizační strukturu a selekční modely užívané pro identifikaci talent. Je schopen uvést jejich klady i zápory. |
|
||
Last update: Marcela Kloučková (16.01.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
BASIC STUDY LITERATURE:
BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996
BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000.
BROWN, J.: Sports talent. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2001.
DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996
MARTENS, R. - CHRISTINA, R. W. - HARVEY JR., J. S. - SHARKEY, B. J.: Coaching Youth Athletes. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 1981.
JOCH W.: Das sportliche Talent: Talenterkennung - Talentförderung - Talentperspektiven. Meyer und Meyer, Aachen1997 (in Germ.) |
|
||
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
1. Introduction to the subject. General system of talent identification and selection. Children rights
2. Genetically predisposition of giftedness.
3. External and internal parameters of an athlete. Biological age, external conditions (family, school)
4. A model of sport talent. What a talent it means? Different types of a model of youth athlete as a talent.
5. Testing - parameters of a test - validity, reliability and stability and their reason for talent identification. Predictive cycles - how to create a useful prediction system
6. How to select an athlete - different models of talent selection. Practical examples of talent selection models - different models for different type of selection
7. Support of talent (family, clubs, school, government)
8. Children and Sports training - aims, tasks and basic terms: stages of children’s development, biological and chronological age, sensitive periods
9. Long term athletes development: early specialization, training corresponding with development, versatility, stages of training
10. Aspects of work with children - common principles of work with children: relations of adults to children, time utilization, training unit organization.
11. Specify of kids training: strength and power development, aims, stages, methods and tools of strength development. Speed and agility development, aims, stages, methods and tools of speed and agility development.
12. Specify of kids training: endurance development, aims, stages, methods and tools of endurance development. Coordination development, aims, stages, methods and tools of coordination development. Flexibility development, aims, stages, methods and tools of flexibility development
13. Technical preparation: stages and methods of skills development, Tactical preparation - stages and methods of tactical skills development. Psychological and mental preparation: motivation, arousal, flow.
14. Coach: leadership and communication, parents’ management, injury prevention. |