SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Economy, economics and management of sport - PMNG109K
Title: Ekonomie, ekonomika a management sportu
Guaranteed by: Department of Sport Management (51-300100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:20/0, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Ing. Mgr. Daniel Opelík
Teacher(s): Ing. Mgr. Daniel Opelík
doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Interchangeability : PMNG109
Is incompatible with: PMNG109
Is interchangeable with: PMNG109, PMNG156
Annotation -
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (31.01.2021)
The aim of this course is to introduce students of the study program Coach, issues of general economics, sports economics and management. This course introduces students to the theory of microeconomics and macroeconomics and builds on the course Fundamentals of Sports Management. Students will gain additional information about sports management, which will expand the basic knowledge of economics, sports economics or sports marketing, which will allow them a greater insight. Students will be able to use the acquired knowledge in coaching practice or in participating in the operations of sports clubs.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (08.11.2023)

Studenti budou schopni přemýšlet v základních ekonomických relacích aplikovaných na oblast sportu. Dále budou schopni pomáhat v rámci managementu a marketingu v klubech, ve kterých trenérsky působí. Získané dovednosti v oblasti managementu uplatní také při své trenérské praxi, což jim pomůže například lépe řídit a systematizovat tréninkové jednotky či definovat cíle.

Student po absolutoriu předmětu umí, získá tedy vědomosti umožňující:

  • analyzovat zákonitosti fungování nabídkově-poptávkového modelu v procesu dosahování tržní rovnováhy,
  • charakterizovat ekonomické chování spotřebitele a rozlišit kardinalistický a ordinalistický přístup v otázce dosahování optima (rovnováhy) spotřebitele,
  • rozlišit a charakterizovat plynutí času v mikroekonomii, definovat v tomto kontextu produkční funkci, produkční veličiny, pojetí nákladů, příjmů a zisku v ekonomii,
  • definovat a vysvětlit obsah pojmů prezentujících makroekonomické výstupy, a to v souvislosti se zdroji bohatství;
  • popsat vzájemnou vazbu a význam pojmů spotřeba, úspory a investice a identifikovat jejich stavy optima až do čtyřsektorového modelu ekonomiky;
  • vymezit fenomén peněz a fungování měny v ekonomice;
  • charakterizovat bankovní systém včetně mezinárodního trhu peněz a vysvětlit vliv bank na ekonomiku;
  • vymezit fenomén nezaměstnanosti a důsledky nedostatku pracovníků na ekonomiku, vysvětlit existenci bilaterálního monopolu na trhu práce;
  • vymezit fenomén inflace, její záporné i kladné důsledky a vazbu na nezaměstnanost;
  • analyzovat sport jako podnikání a posoudit ekonomický význam sportu
  • vyhodnotit vliv preferencí fanoušků, příjmů fanoušků, substitutů zábavy, očekávání fanoušků a populace na funkci poptávky
  • pochopit a kriticky hodnotit institucionální a organizační zabezpeční sportu v České republice
  • vysvětlit ekonomická specifika profesionálních ligových soutěží
  • popsat hlavní zdroje příjmů a strukturu výdajů profesionálních sportovních klubů
  • posoudit současný stav nerovnováhy v soutěžích v profesionálním sportu pomocí statistických a teoretických nástrojů
  • pochopit a kriticky hodnotit systém financování sportu v České republice
  • definovat obsah pojmů management, manažer, sportovní management a sportovní manažer;
  • popsat podstatu plánování, vymezit strategické plánování a analyzovat jeho strukturu pro sportovní organizace;
  • analyzovat proces organizování a vymezit rozpětí managementu, graficky znázornit modely organizačních struktur a popsat jejich výhody a nevýhody z hlediska řídícího procesu;
  • popsat proces organizace sportu v ČR
  • vytvořit model organizační struktury sportovního klubu;
  • strukturovat postup výběru pracovníka z externích i interních zdrojů;
Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (13.01.2021)

Požadavky na zápočet:

‣ Prezentace projektu

‣ Písemná verze projektu

Požadavky na zkoušku:

‣ Ústní / písemná zkouška

Literature - Czech
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (20.01.2021)

Základní studijní literatura:

ARMSTRONG, M., TAYLOR, S., Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice.. 15. ed. London: Koganpage, 2020. 394 p. ISBN 978-1-78966-103-3.

FOTR, J., ŠVECOVÁ, L. a kolektiv. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 3.vyd. Praha: Ekopress, 2016. 474 s. ISBN 978-80-87865-33-0.

CHELLADURAI, P.. A personal journey in theorizing in sport management. Sport Management Review, 2013, 16.1: 22-28.

KRAFT, J. Ekonomie I: pro neekonomické studijní obory. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2018. 193 s. ISBN 978-80-7494-402-4.

NOVÁ, J. a kolektiv. Management, marketing a ekonomika sportu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016.284 s. ISBN 978-80-210-8346-2.

NOVOTNÝ, J. Sport v ekonomice. Praha: Wolters Kluwer, 2011. 512 s. ISBN 978-80-7357-666-0.

ŠÍMA, J. Ekonomika evropských profesionálních fotbalových klubů a soutěží. Praha: Ekopress., 2019. 145 s.. ISBN 978-80-87865-58-3.

ŠÍMA, J. Kvalita služeb sportovních zařízení a možnosti jejího hodnocení. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2016. 113 s. ISBN 978-80-246-3326-8.

VORÁČEK, J. Public Relations ve sportovních organizacích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. 71 s. ISBN 978-80-246-2027-5.

Doporučená studijní literatura:

ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2009. 225 s. ISBN 978-80-7376-150-9.

BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 224 s. ISBN 978-80-247-4429-2.

HOE, R., SMITH, A.C.T., NICHOLSON, M., STEWART, B . Sport management: principles and applications. 5. ed. London: Routledge, 2018. 394 p. ISBN 978-0-8153-8517-2.

KUNZ, V. Sportovní marketing: CSR a sponzoring. 1. vyd. Praha: Grada, 2018. 176 s. ISBN 978-80-247-3772-0.

LUSSIER, N. R., KIMBALL, C. D. Applied sport management skills. 2. ed. Champaign: Human Kinetics, 2014. 521 p. ISBN 978-1-4504-3415-7.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (13.01.2021)

Požadavky na zápočet:

‣ Prezentace projektu

‣ Písemná verze projektu

Požadavky na zkoušku:

‣ Ústní / písemná zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Mgr. Daniel Opelík (20.01.2021)

1. Setkání

  • základní informace, vymezení základních ekonomických pojmů
  • poptávka, elasticita poptávky

2. Setkání

  • nabídka, elasticita nabídky
  • tržní rovnováha, tržní nerovnováhy

3. Setkání

  • makroekonomické výstupy
  • hrubý domácí produkt

4. Setkání

  • peníze, měny
  • inflace, nezaměstnanost

5. Setkání

  • analýza financování sportu
  • veřejná podpora sportu
  • organizační zajištění sportu
  • daně ve sportu

6. Setkání

  • sportovní management, vznik sportovního klubu a jeho finanční řízení
  • manažerské rozhodování

7. Setkání

  • profil, role a kompetence sportovního manažera
  • leadership

8. Setkání

  • HRM ve sportovním prostředí
  • Public Relations

9. Setkání

  • základy sportovního marketingu
  • sponzoring a darování ve sportu

10. Setkání

  • úvodní termín prezentace zápočtových projektů

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (06.02.2021)

V případě distanční výuky (např. COVID-19) bude k předávání informací, znalostí a odborností využito on-line komunikační platformy ZOOM (přihlášení pomocí odkazu – distribuce e-mail). Dále pro případnou distribuci materiálů či testování bude využito platformy MOODLE (přihlášení skrze SIS).

Kurz Moodle: Ekonomie, ekonomika a management sportu | prezenční studium

ZOOM přednášky:

https://cesnet.zoom.us/j/91559882468

Meeting ID: 915 5988 2468

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html