Last update: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (19.06.2019)
Both acquiring basic notions of fundamental philosophy with focusing on its anthropological line and grasping the
meaning of philosophical reflexions of medicine is the main goal of teaching of the subject. Students will also
acquainted with central characters of the history of philosophy and with some proper methodological instruments.
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (14.11.2023)
Předmět seznamuje se základními pojmy fundamentální filosofie se zaměřením na její
antropologickou linii i pochopení smyslu filosofických reflexí studovaného oboru. Studenti se též seznámí s klíčovými
postavami dějin filosofie a některými vhodnými metodologickými nástroji.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (14.11.2023)
1. Students become familiar with basic philosophical terminology.
2. Students study one topic from the course syllabus in depth and write a term paper on it.
3. Students will master the essay form of writing academic texts.
4. Students will be able to present their own ideas on selected philosophical topics.
5. Students can conduct research on selected topics.
6. Students are able to compare their own findings with conventional and/or dissenting expert opinions from the research and eventually argue with them.
7. Students understand the requirements of the ISO 690 citation standard and apply it in their text.
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (14.11.2023)
1. Studenti se orientují v základní filosofické terminologii.
2. Studenti hlouběji prostudují jedno téma ze sylabu předmětu a napíší na něj semestrální práci.
3. Studenti si osvojí esejistickou formu psaní odborných textů.
4. Studenti umějí prezentovat vlastní myšlenky k vybraným filosofickým tématům.
5. Studenti umějí realizovat rešerši k vybraným tématům.
6. Studenti dokážou komparovat vlastní poznatky s konvenujícími a/či nesouhlasnými expertními názory z rešerše a event. s nimi argumentovaně polemizovat.
7. Studenti rozumějí požadavkům citační normy ISO 690 a aplikují ji ve svém textu.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.08.2023)
Credit: At least 60% attendance.
ZK: Write an essay on one of the 14 topics of the syllabus of at least 3 pages (5400 characters including spaces) and send it by email no later than 31.8.2023.
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.12.2023)
Zápočet: Alespoň 60 % docházka.
ZK: Napsat esej na jedno ze 14 témat sylabu v rozsahu nejméně 3 stran (5400 znaků i s mezerami) a zaslat ji mailem nejpozději do 31.8.2024 (ne však dříve než po skončení výuky, tj. v lednu 2024!). Předpokládá se nejprve vlastní uchopení tématu a poté "konzultace" s experty, tedy využití odborné literatury, a to včetně minimálně jednoho fulltextového zdroje i s uvedením konkrétní stránky. V této druhé části možno též komparovat vlastní myšlenky s "kolektivním expertem" v podobě AI.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.08.2023)
COMTE-SPONVILLE, A. The Little Book of Philosophy. London: W. Heinemann, 2004.
CANGUILHEM, G. Writings on medicine. Fordham Univ Press, 2012.
LOEWEN, G. V. Sacred science: ritual and miracle in modern medicine. New York: Peter Lang, 2017.
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (23.09.2020)
BEDNÁŘ, M. Pohyb člověka na biodromu: cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie. Karolinum, 2009.
CANGUILHEM, G. Writings on medicine. Fordham Univ Press, 2012.
KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. 1994..
LOEWEN, G. V. Sacred science: ritual and miracle in modern medicine. New York: Peter Lang, 2017.
PAYNE, J. Smrt: jediná jistota:(apoteóza skepse). Triton, 2008.
SOKOL, J. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 2010.
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.08.2023)
Exam: - credit completed; - written work in the form of an essay.
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (22.09.2020)
Zkouška:
splněný zápočet;
písemná práce v podobě eseje.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.08.2023)
1. The origin of philosophy. Myth versus logos. Kinanthropology. 2. The concept of physis according to Heracleitus and Aristotle; implications of their concepts (nature, nature, Bacon, modern science). 3. The body in philosophical reflection and historical perspective. 4. Man as a multi-component being (kalokagatheiá, "Mens sana..."). Posturism and proxemics. 5. Epimeleiá tés psýchés and the phenomenon of health. 6. The concept and phenomenon of movement from Heracleitus to Patočka. 7. Time and space in philosophical and anthropological reflection. 8. Anthropological paradigms (the so-called "patterns of humanity"); the essence and nature of man. 9. The phenomenon of pain and illness. The meaning and value of suffering. 10. Catharsis; its reflection in history and present; its philosophical and biohygienic role. 11. The problem of truth in philosophy, science and practical medicine. Pia fraus. 12. Death and dying in philosophical reflection. 13. Perignosis and the hermeneutic method. 14. Play and experience as an entry into a deeper dimension of human existence.
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (03.10.2022)
1. Vznik filosofie. Mýtus versus logos. Kinantropologie. 2. Pojem fysis podle Hérakleita a Aristotela; implikace jejich pojetí (natura, příroda, Bacon, moderní věda). 3. Tělo ve filosofické reflexi i historické perspektivě. 4. Člověk jako vícesložková bytost (kalokagatheiá, „Mens sana…“). Posturika a proxemika. 5. Epimeleiá tés psýchés a fenomén zdraví. 6. Pojem i fenomén pohybu od Hérakleita po Patočku. 7. Čas a prostor ve filosofické a antropologické reflexi. 8. Antropologická paradigmata (tzv. „vzorce lidství“); podstata a přirozenost člověka. 9. Fenomén bolesti a nemoci. Smysl a hodnota utrpení. 10. Katarze; její reflexe v dějinách i současnosti; její filosofická a biohygienická role. 11. Problém pravdy ve filosofii, vědě i praktické medicíně. Pia fraus. 12. Smrt a umírání ve filosofické reflexi. 13. Perignósis a hermeneutická metoda. 14. Hra a prožitek jako vstup do hlubší dimenze lidské existence.
Learning resources -
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (10.08.2023)
a) full-time teaching: Classical lecture with PP presentation support. b) Distance learning: - online lecture on the MSTeams platform with support for PP presentation; - the course is also presented on the Moodle 2 platform (including the slides discussed - in Czech): link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3360#section-12
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (03.10.2022)
a) prezenční výuka: klasická přednáška s podporou PP prezentace. b) distanční výuka: - on-line přednáška na platformě MSTeams s podporou PP prezentace; - předmět je také prezentován na platformě Moodle 2 (včetně probíraných slajdů): link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3360#section-12