SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech and Language Therapy - PFYZ168
Title: Logopedie
Guaranteed by: Department of Physiotherapy (51-300400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: 20 / unknown (20)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: deregister from the credit exam date if a requisite was not fulfilled
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Šárka Mušáková
Teacher(s): Mgr. Šárka Mušáková
Co-requisite : PFYZ074
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (24.06.2019)
Communication is understood as the life principle of man. Disruption of communication ability affects the performances of the highest human functions and is reflected in his social relations. The speech therapy examines the physiology of human speech and the causal association of pathological deviations, including the diagnosis and methodology of educational, resp. re-educational speech construction techniques. In the course, students will acquire knowledge of basic concepts, organization of speech therapy, basics of speech therapy prevention and diagnostics, including methodological and didactic procedures.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (14.01.2021)

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:

  • prokazuje znalosti fyziologie lidské řeči a kauzální souvislosti patologických odchylek
  • prokazuje znalosti základních pojmů, organizace logopedické péče a logopedické prevence
  • prokazuje znalosti diagnostiky a metodiky edukačních, resp. reedukačních postupů výstavby řeči včetně
  • prokazuje schopnost aplikovat základní logopedickou diagnostiku a základní metodické a didaktické postupy

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (23.08.2019)

CRYSTAL, D., VARLEY, R. Introduction to language pathology. John Wiley & Sons, 2013.

CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie. Teorie a případové studie. Praha: Portál, 2007.

CSÉFALVAY, Z., KLIMEŠOVÁ, M., KOŠŤÁLOVÁ, M. Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie:(manuál). Asociace klinických logopedů ČR, 2003.

DLOUHÁ, O. Vývojová dysfázie: porucha zpracování řečového signálu. Habilitační a inaugurační přednášky na, 2003, 1: 47-53.

DLOUHÁ, O., ČERNÝ, L. Foniatrie. Praha: Karolinum; 2012. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník: terminologický a výkladový. Logopedické centrum, 1998.

FRANKE, U. Logopädisches Handlexikon. München et al. 2001.

GANGALE, D. C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing as, 2004.

KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada Publishing as, 2008.

KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing a.s, 1999.

KOUKOLÍK, F. Lidský mozek: Funkční systémy. Normy a poruchy. Praha: Portál, 2000.

LECHTA, V. Koktavost: komplexní přístup, Praha. Portál, 2004.

LECHTA, V. a kol.: Logopedické repetitórium. Bratislava: SPN, 1990, 112-128.

LECHTA, V., ŠKODOVÁ, E. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Portál, 2003.

LECHTA, V., KŘÍŽOVÁ, J., ŠKODOVÁ, E. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Portál, 2011.

LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Portál, 2005.

MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia, Bratislava. Dialog, 1993.

NEUBAUER, K. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Portál, 2007.

NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek: jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. Tobiáš, 2011.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol. Základy klinické logopedie. Praha: Portál, 2003.

TEDLA, M. a kol. Poruchy polykání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009.

ZELINKOVA, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.06.2019)

Požadavky na zápočet:

  • seminární práce - logopedická pomůcka

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.07.2019)

Přednášky :

1. Logopedie jako vědní disciplína, postavení logopedie v systému věd, 10 okruhů narušení komunikační schopnosti, základní pojmy, organizace logopedické péče, historie oboru, významné osobnosti, legislativa

2. Fyziologie produkce a vnímání řeči, anatomie a fyziologie orofaciálního systému, fyziologie respirace, fonace, rezonance a artikulace, ontogeneze řeči, základní etapy ontogeneze řeči, kritická období ontogeneze řeči

3. Narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, terapie, prevence, prognóza

4. Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza

5. Dyslalie - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza

6. Narušení zvuku řeči, velofaryngeální mechanismus, rhinolálie, palatolálie – terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza

7. Fatické funkce a poruchy, afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza

8. Dysartrie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u DMO

9. Poruchy plynulosti řeči, balbuties, tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza

10-11. Specifické vývojové poruchy učení - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza

12-13. Symptomatické poruchy řeči - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza

14. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza

Learning resources - Czech
Last update: Renáta Jandová (27.07.2023)

Studijní opory:

Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9949

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html