SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comprehensive Care for Children with Neurological Disabilities - PFYZ054
Title: Komplexní péče o děti s neurologickým postižením
Guaranteed by: Department of Physiotherapy (51-300400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: 16 / 16 (16)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: deregister from the credit exam date if a requisite was not fulfilled
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Rehabilitation
Co-requisite : PFYZ001, PFYZ074
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)
The aim of the course is to extend the knowledge and skills in physiotherapeutic procedures over obligatory subjects. The practical part is led by a demonstration of various possible approaches, techniques, and methodologies. It also highlights the types of healthcare facilities that provide a comprehensive approach to caring for children with this kind of disability.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (18.09.2020)

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:

  • prokazuje pochopení principů základních poruch motorického vývoje včetně CKP a DMO (viz sylabus předmětu)
  • prokazuje znalost doprovodných poruch u dětí s DMO (smyslové, řečové, EPI, interní, emoční, chování, atd.).
  • prokazuje schopnost se orientovat v charakteristických klinických obrazech neurologických postižení a specifikách péče
  • prokazuje znalost o systému komplexní péče o děti s neurologickýmh postižením v ČR
  • prokazuje schopnost definovat předpoklady úspěšnosti rehabilitačního procesu a nutnosti týmové spolupráce

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

ELIASON, A. C.,et al. (2006). The Manual Ability Classification System (MACS) for children with cerebral palsy: scale development and evidence of validity and reliability. Developmental medicine and child neurology, 48(7), 549-554.

JANOVSKÝ, J. (2001) Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton.

RAINA, P., O'DONNELL, M., ROSENBAUM, P., BREHAUT, et al. (2005). The health and well-being of caregivers of children with cerebral palsy. Pediatrics, 115(6), e626-e636.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

Požadavky na zkoušku:

  • aktivní účast na praktické výuce a prezentace kazuistiky
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D. (14.05.2019)

Přednášky:

1. Mozková hybná porucha (CP) - diagnostika, klasifikace, vývojová dynamika.

2. Doprovodné poruchy u dětí s CP (smyslové, řečové, EPI, interní, emoční, chování, atd.).

3. Charakteristika klinických obrazů ostatních neurologických postižení a specifika péče.

4. Předpoklady úspěšnosti rehabilitačního procesu. Týmová spolupráce.

5. Lázeňská péče, stacionáře, organizace aktivit volného času.

6. Systém komplexní péče o děti s neurologických postižením v ČR.

7. Mezinárodní zkušenosti z řešení problematiky komplexní péče o děti se zdravotním postižením.

Cvičení:

1.-7. Demonstrace (návštěva klinického pracoviště).

Learning resources - Czech
Last update: Renáta Jandová (13.07.2023)

Studijní opory:

Moodle2: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3186

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html