SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Occupational Therapy - PFYZ006
Title: Ergoterapie
Guaranteed by: Department of Physiotherapy (51-300400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: 62 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: deregister from the credit exam date if a requisite was not fulfilled
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Bc. Jitka Bonková Sýkorová
Teacher(s): Mgr. Bc. Jitka Bonková Sýkorová
Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.
Classification: Sport and Physical Education > External Subjects
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (26.09.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the importance and the current position of occupational therapy as part of rehabilitation as a comprehensive system, including the interpretation of principles for the operation of occupational therapy. After completing the course, students will be provided with knowledge of occupational therapy procedures for selected diagnoses and will be familiar with similarities and / or differences in physiotherapeutic and ergotherapeutic approaches in given patients.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (05.10.2020)

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvováni:

  • rozumí postavení a začlenění ergoterapie jako oboru v systému léčebné rehabilitace
  • prokazuje znalosti o oboru ergoterapie a její roli v multidisciplinárním rehabilitačním týmu
  • prokazuje znalosti o činnosti ergoterapeuta u jednotlivých typů postižení
  • prokazuje orientaci o diagnostických a terapeutických postupech používaných ergoterapeutem
  • rozumí podobnostem a/nebo odlišnostem fyzioterapeutických a ergoterapeutických přístupů v diagnostice a terapii pacientů

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (09.09.2019)

BOYT SCHELL, B. A., GILLEN, G., SCAFFA, M. E., COHN, E. S. Willard and Spackman´s Occupational Therapy. Lippincott Williams and Wilkins, 12th edition, 2014

CARRARO, L. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě. Rehalb o.p.s., Praha, 2002.

JELÍNKOVÁ, J. Ergoterapie, Praha: Portál, 2009.

KLUSOŇOVÁ, E., ŠPIČKOVÁ, J. Ergoterapie I. Praha: Avicenum, 1990. 184 s. ISBN 80-201-0030-X.

KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Grada, Praha 2011.

LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Neurorehabilitace. Praha: Galén, 2005.

PFEIFFER, J. a kol. Rehabilitace. Praha: SPN, 1989. 250 s.

PFEIFFER, J. Ergoterapie II. Praha: Avicenum, 1990. 169 s. ISBN 80-201-0004-0.

RADOMSKI, M. V., TROMBLY LATHAM, C. A. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Lippincott Williams and Wilkins, 7th edition, 2014.

SKOPEC, J. a kol. Stavby bez bariér- pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor územního plánování, Brno, 1999.

ŠVESTKOVÁ, O., SVĚCENÁ, K. a kol. Ergoterapie - skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, vydavatel: Univerzita Karlova Praha, 2013. Lékařská fakulta v rámci projektu OPPA CZ.2.17/ 3.1.00/ 34141, str. 1 - 197. ISBN 978-80-260-4100-9.

TAYLOR, M.C. Evidence-Based Practice for Occupational Therapy. Oxford, Blackwell Publishing, 2007.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (29.08.2023)

Požadavky na zápočet:
- aktivní účast na výuce
- prezentace skupinové seminární práce na zadané téma

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (16.09.2022)

Přednášky a cvičení:

1. Základní pojmy v ergoterapii. Historický vývoj ergoterapie a nynější postavení. Role ergoterapeuta v rámci multidisciplinárního týmu. Kazuistika.

2. Všední denní činnosti (ADL)- vyšetření a nácvik. Domácí návštěva.

3. Kompenzační pomůcky- rozdělení, specifika výběru, možnosti jejich získání.

4. Praktické využití ergoterapie- simulovaná disabilita při práci v kuchyni. Vyzkoušení kompenzačních pomůcek.

5. Ergoterapie HKK. Úchopy- rozdělení, vyšetření a možnosti nácviku, stimulace čití. Ukázka testů- Purdue Pegboard, Dynamometr Jamar, Jebsen-Taylor. Ukázka pomůcek pro trénink jemné a hrubé motoriky HKK a stimulaci čití.

6. Kognitivní funkce - vyšetření, trénink, možnosti externích pomůcek, kompenzační/adaptační přístup.

7. Ergoterapie v geriatrii (Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba). Prevence pádů.

8. Ergoterapie v pediatrii. Vývoj úchopu, vývoj grafomotoriky, specifikace práce s dětmi. Využití prvky hry při terapii.

9. Ergoterapie na lůžku. Bazální stimulace. Stimulace smyslů.

10. Ergoterapie u neurologických diagnóz (CMP,TBI, RS,…).

11. Ergodiagnostika- vyšetření pracovního potenciálu, využívané testy, modelové činnosti, předpracovní terapie. Využití PC při ergoterapii.

12. Ergoterapie v psychiatrii. Výtvarné a kreativní techniky v ergoterapii.

13-14. Prezentace seminárních prací.

Learning resources - Czech
Last update: Renáta Jandová (13.07.2023)

Studijní opory:
Moodle2: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3550

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html