SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Kinesiology - PFYZ001
Title: Vývojová kineziologie
Guaranteed by: Department of Physiotherapy (51-300400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 42 [hours]
Capacity: 62 / 52 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: deregister from the credit exam date if a requisite was not fulfilled
deregister from the exam date if a requisite was not fulfilled
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Rehabilitation
Is co-requisite for: PFYZ061, PFYZ054
Annotation -
Last update: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D. (11.06.2019)
The course follows the course "Clinical Kinesiology" and its main aim is to extend the knowledge of general kinesiology by so-called developmental principles. The course is aimed at understanding the dynamics of momentum development related to the gradual maturation of the CNS. Among other things, the emphasis is placed on the fact that developmental kinesiology focused primarily on the first 12 to 18 months after birth is an important contribution to the study of movement and therapy of locomotor disorders. The course also includes an introduction to CKP and ICP (DMO) and practical exercises including patient demonstrations.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (18.09.2020)

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:

  • prokazuje znalost principů vývoje hybnosti související s postupným zráním CNS
  • prokazuje schopnost se orientovat v úrovni posturálního vývoje dítěte
  • prokazuje znalost o přehledu diagnostických postupů využívaných v dětském věku
  • prokazuje schopnost dokumentovat pohybové chování dítěte a prezentovat závěry jeho observace
  • prokazuje znalost principů manipulace s dítětem a senzomotorické stimulace (viz sylabus předmětu)
  • prokazuje pochopení principů základních poruch motorického vývoje včetně CKP a DMO (viz sylabus předmětu)

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (23.08.2019)

CONNOLLY, K. J., Forsberg, H. (eds.) Neurophysiology and Neuropsychology of Motor Development. London : Mac Keith Press, 1997. 378 s. ISBN 1-898683-10-7.

KOLÁŘ, P. a kol. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.

LESNÝ, I. a kol. Obecná vývojová neurologie. Praha: Avicenum, 1987. 353 s.

PIEK, J. P. Infant motor development. Human Kinetics, 2006, ISBN 978-0-7360-0226-4.

TROJAN, S. a kol. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada Publishing, 1996. 175 s. ISBN 80-7169-257-3.

VLACH, V. Vybrané kapitoly kojenecké neurologie. Praha: Avicenum, 1979. 239 s.

VOJTA, V., PETERS, A. Vojtův princip. Praha: Grada Publishing, 1995. 181 s. ISBN 80-7169-004-X.

VOJTA, V. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada Publishing, 1993. 367 s. ISBN 80-85424-98-3.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování literární rešerše na zadané téma
  • prezentace vybraného vývojového období

Požadavky na zkoušku:

  • klasifikovaná seminární práce na zadané téma
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (20.07.2019)

Přednášky:

1. Fetální motorika. Interakce zrání CNS a hybných projevů dítěte. Vývojové stupně dětského věku (vzpřimovací mechanismy až bipedální lokomoce).

2. Senzomotorika a primitivní reflexologie. Posturální reaktivita a ontogeneze opěrných funkcí.

3. Kineziologie novorozeneckého věku.

4. Kineziologie v prvním trimenonu

5. Kineziologie v druhém až čtvrtém trimenonu.

6. Kineziologie batolete a v předškolním věku.

7. Diferencovaná funkce svalů během vývoje. Vývoj úchopu a motorický systém úmyslného pohybu. CKP a patologické syndromy poruchy CNS.

Cvičení:

1. – 7. Manipulace s dítětem, senzomotorická stimulace, práce s pomůckami (kočárky, sedačky, apod..

8. – 14. Demonstrace a analýza dětí a dětských pacientů

Learning resources - Czech
Last update: Renáta Jandová (12.07.2023)

Studijní opory:
Moodle1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10126

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html