|
|
|
||
Last update: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.11.2023)
The aim of the subject is to get acquainted with the basics of neuromuscular and exercise physiology. Knowledge: - basic concepts of cellular and subcellular structures and their meaning - physiology of excitatory systems: nerve cell, processing and conduction of information in the nerve and between nerves, NS metabolism, muscular system (striated, cardiac and smooth muscle – structure and function). Skills: - From the field of neurophysiology, describe the structure and function of the neuron, types of conduction, synaptic transmissions and types of mediators according to their activity. Describe the parts of the nervous system most connected by motor activity, control of body position and their parts (cerebral cortex, basal ganglia, cerebellum and pyramidal and extrapyramidal pathways) and the influence of the vegetative nervous system. Considering the focus on the locomotor system, he can describe not only the types of muscles, but also the molecular basis of contraction, the energy sources of contraction and relaxation, the issue of neuromuscular transmission and proprioception as the regulation of muscle tension and stretching. - Can describe bone structure, necessary substances and vitamins for bone building. - Can describe sensitive-sensory organs, pain, sleep and its individual phases Competence (the student is competent) - use acquired knowledge of physiology for their application and connection with subsequent subjects such as pathological physiology, exercise physiology, biomechanics or nutrition - search, sort and assess information related to physiological processes, - use the acquired information in everyday practice |
|
||
Last update: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.09.2020)
ústní zkouška |
|
||
Last update: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (14.06.2019)
Bartůňková, S. (2006). Fyziologie člověka a tělesných cvičení: učební texty pro studenty Fyzioterapie a studia Tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených. Praha: Karolinum Fox, S. I. (2010). Human physiology. New York: McGraw-Hill. Ganong, W. F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Praha: H & H. Heller, J. (2010). Laboratory Manual for Human and Exercise Physiology. Prague: Karolinum. Kohlíková, E. (2006). Vybraná témata praktických cvičení z fyziologie člověka. Praha: Karolinum.
|
|
||
Last update: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (12.06.2019)
Požadavky na zápočet: test z probrané látky
Požadavky na zkoušku: ústní zkouška
|
|
||
Last update: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (21.06.2019)
1. Obecná neurofyziologie 2. Fyziologie svalstva a kosti 3. Fyziologie centrální nervové soustavy, organizace a funkce CNS, vnitřní prostředí CNS, integrační funkce centrálního nervového systému 4. Senzorický nervový systém I.: kožní čití, bolest, vnímání polohy a pohybu 5. Senzorický systém II.: zrak, sluch, chuť a čich 6. Motorický nervový systém I.: spinální mícha 7. Motorický nervový systém II.: mozkový kmen 8. Motorický nervový systém III.: mozeček, bazální ganglia, mozková kůra 9. Vegetativní nervový systém, limbický systém, hlavové nervy 10. Fyziologie chování a paměti, spánek, učení, biorytmy 11. Reakce a adaptace nervosvalového systému na zátěž Trénink a adaptační mechanismy. Druhy a projevy únavy 12. Charakteristiky dětského, ženského a stárnoucího organismu a cvičení. 13. Vliv zevního prostředí na výkonnost a zdravotní stav 14. Konzultace na vyžádaná témata, diagnostická vyšetření (dynamometrie, vyšetření reflexů, Stavebnice Ministav - jemná motorika, úchop, testy tělesné zdatnosti pro seniory, vyšetření zraku, sluchu a vestibulárního ústrojí, jednoduché funkční zkoušky tělesné zdatnosti, termoregulace při tělesném zatížení, změny kardiorespiračního systému při zatížení různé intenzity, základní funkční zátěžová diagnostika - W170, VO2max) |