SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Physiology of stress - PDSK552
Title: Fyziologie stresu
Guaranteed by: Fyziologie (51-500200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2011
Semester: summer
Points: 1
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course is intended for doctoral students only
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. MUDr. Staša Bartůňková, CSc.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: KOHLIKOVA/FTVS.CUNI.CZ (11.01.2011)
Kreditní seminář se zabývá jak obecnými problémy stresového syndromu, tzn. anatomickými strukturami, neurohumorálními ději, metabolickými i funkčními odezvami, tak i specifickou problematikou vybraných tělesných a psychických stresorů s jejich projevy a následky. Nevyhýbá se ani problematice posttraumatické stresové poruchy a psychosomatických onemocnění. Pozornost je věnována moderním metodikám a výzkumným trendům v nově koncipovaných oborech, jako jsou neuropsychologie, psychofyziologie či psychosociologie. Předpokládá se aktivní zapojení studentů, PC prezentace seminární práce i finální prověření znalostí.
Aim of the course - Czech
Last update: KOHLIKOVA/FTVS.CUNI.CZ (11.01.2011)

Cílem semináře je ukázat stresový syndrom, jeho příčiny, projevy a následky v holistickém pojetí. Hlubší znalost psychofyziologických pochodů a jejich vzájemných vztahů je klíčem k pochopení složitého spektra stresových odpovědí.

Literature - Czech
Last update: KOHLIKOVA/FTVS.CUNI.CZ (11.01.2011)

Literatura:

Povinná literatura:

Bartůňková S. Stres a jeho mechanismy. Praha: Karolinum 2010

Doporučení literatura:

1. Belanoff, J.K, Gross, K., Yager, A., Schatzberg, A.F. Corticosteroids and cognition. J Psychiatr Res; 2001, 35 :127-145

2. Cacioppo, J.T., Tassinary, L.G., Bernston, G.,G. Handbook of psychophysiology. Cambridge: University Press, 2007

3. Bremmer J.D. Does Stress Damages the Brain: Understanding truma -Related Disorders from a Mind -Body perspective. New York: W.W.Noeron, 2002

4. Bryant, R.A. Early predictors of posttraumatic stress disorder. Biol. Psychiatry; 2003, 53:789-795.

5. Calvin, W. H. Ako myslí mozog: vývin inteligencie v minulosti a dnes. Bratislava: Kalligram, 2000

6. Cinglová, L. Vybrané kapitoly z tělovýchovného lékařství. Praha: Karolinum, 2002

7. Cohen, S., Janicki-Deverts, D., Miller, G.E. Psychological stress and disease. JAMA 2007, 298 (14): 1685-7.

8. Danzer, G. Psychosomatika. Praha: Spektrum, 2001

9. Dobeš, M. Základy neuropsychológie. Košice: Spoločenskovedný institut SAV, 2005.

10. Doleček, R. Endokrinologie popálení a polytraumat. Klimakterická medicina, 2003 2,8 :12-21

11. Fahrenberg, J. Psychophysiological individuality: A pattern analytic approach to personality research and psychosomatic medicine. In: Advances in Behaviour Research and Therapy, 1986,8,1-2 :43-100.

12. Fölsch, U.R., Koschiek, R., Schmidt, a kol.: Patologická fyziologie. Praha: Grada, 2003

13. Goldberg, E. Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum, 2004.

14. Greenfieldová, S.A. Ľudský mozog. Bratislava: Kalligram, 2001.

15. Gregor, O. Žít se stresem, to je kumšt. Praha: Galen, 2002.

16. Hátlová, B. Kinezioterapie pro léčbu psychiatrických onemocnění. Praha: Karolinum, 2003

17. Hatzinger, M. Neuropeptides and the hypothalamic-pituitary-adrenocortical (HPA) system: review of recent research strategies in depression. World J Biol Psychiatry; 2000, 1:105-111.

18. Hort J., Rusina R. a kol. Paměť a její poruchy. Paměť z hlediska neurovědního a

klinického. Praha: Maxdorf, 2007.

19. Hill, M., Schreiber, V., Stárka L. Hormony, zejména steroidní. Zdravotnické noviny. Příloha Lékařské listy, 27, 2001

20. Hošek, V. Psychologie odolnosti. Praha:Karolinum, 2001

21. Christensen, M.V., Kessing, L.V. The hypothalamo-pituitary-adrenal axis in major affective disorder: a review. Nord J Psychiatry; 2001, 55: 359-369.

22. Klenerová, V., Hynie, S., Šída, P., Bartůňková, S. Stres a posttraumatická stresová porucha, CD-ROM, Praha: 1.LF UK, 2005

23. Klenerová, V. Hynie, S. Závislost na návykových látkách. Praha: MŠMT, 2002

24. Kopp, M., Réthelai, J. Where psychology meets physiology: chronic stress and premature mortality - Central-Easter European health paradox. Brain Res Bull, 2004, vol. 62 :351-367

25. Koukolík, F. Mozek a jeho duše. Praha: Makropolus, 2005

26. Kulišťák, P. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2003

27. McEwen, B.S. The End of Stress We Know It. Washington: Henry Press, 2002.

28. Novák, I., Prchlík, M. Popáleninový úraz u dětí.. Pediatrie po promoci, 2003, 2, :30-43,

29. Nutt, D.J. The psychobiology of posttraumatic stress disorder. J. Clin. Psychiatry; 2000, 61:24-29.

30. Praško, J. a kol. Stop traumatickým vzpomínkám. Praha: Portál, 2003

31. Preiss, M., Kučerová, H. a kol. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, 2006.

32. Radwin, M. et al. (2001) Normal Oxygenation and Ventilation during Snow Burial by the Exclusion of Exhaled Carbon Dioxide. Wilderness Environ Med 2001, 12:256-262.

33. Ron de Kloet, E., Joels, M., Holsboer, F. Stress and the brain: from adaptation to disease.

Nature Reviews Neuroscience 2005, 6 (6): 463-475
34. Schreiber, V. Lidský stres. Praha: Academia, 2000
35. Schreiber, V. Hormony a lidská mysl. Praha: Triton, 2004.

36. Šamánková, D. Mezigenerační přenos traumatu holocaustu. Psychiatrie, 2002 6(2), :84-91

37. Trojan, S. a kol. Lékařská fyziologie. Praha: Grada, 2003

38. Tsigos, C., Kyrou, I., Crousos, G. Hypothalamic - pituitary - adrenal axis, neuroendocrine factors and stress. Journal of psychosomatic research. 2002, 4, :865-871

Requirements to the exam - Czech
Last update: KOHLIKOVA/FTVS.CUNI.CZ (11.01.2011)

Požadavky na udělení kreditu:

  • aktivní účast na seminářích
  • splnění znalostních požadavků (úspěšný multiple choice test)
  • zpracování kreditní práce

Syllabus - Czech
Last update: KOHLIKOVA/FTVS.CUNI.CZ (11.01.2011)

1. Úvod. Historie. Charakteristika stresu, různá pojetí, nespecifické a specifické koncepty, střety, kritiky. Stresory. Fáze stresu. Akutní a chronický stres.

2. Anatomické struktury a neurohumorální regulace. Typické a specifické hormonální interakce při stresu..

3. Metabolismus ve stresové reakci. Funkční změny při stresu, odezvy v různých systémech.

4. Stresový syndrom a nejčastější emoce, ovlivnění paměti stresem, rozdílné stresové reakce v závislosti na pohlaví, stres a jeho odraz v genetice, stres a šok (rozdíly a podobnosti).

5. Vybrané tělesné stresory. Zajímavé oboustranné vztahy. Stres a bolest, stres a alkohol, stres a infekce, stres a sex.

6. Člověk v extrémních podmínkách. Hladovění, žíznění, nepříznivé klimatické změny (tepelný a chladový, hyperbarický a hypobarický stres).

7. Stres z přetížení (přetížení mechanické - gravitační, přetížení z volného pádu , decelerační stres, stres ze sportovního přetížení)

8. Reakce na psychosociální stresory (příčiny civilizačního stresu, projevy v psychice na fyziologickém a patologickém terénu, druhy extrémních situací a lidských reakcí, možnosti přežití v akutních stavech, opožděné reakce, posttraumatická stresová porucha).

9. Psychosomatická onemocnění (alexitymie a její diagnostika, vznik vegetativních dysregulací, osobnostní typologie, psychosomatika GIT, dýchacího, oběhového, endokrinního, nervového, reprodukčního, kožního systému, nádorů)

10. Prevence stresu. Formy zvládání stresu, antistresové programy, techniky zvládání strachu, naučená bezmocnost. Primární a sekundární prevence. Kinezioterapie a její využití. Programy pro rizikovou mládež.

11. Výzkumy v oblasti stresového syndromu. Výzkumné metody. Experimentální situace u zvířat a u člověka. Nejnovější výzkumy posttraumatické stresové poruchy. Výzkumy psychických pochodů při stresových situacích.

12. Seminární práce studentů v powerpointové prezenci (s písemnou seminární prací)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html