SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching practice in leisure centers - OVP15670
Title: Pedagogická praxe ve volnočasových zařízeních
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPMN0N365C
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jana Krátká, Ph.D.
Class: Volitelné předměty pro PS
Incompatibility : OPMN0N365C
Is incompatible with: OPMN0N365C
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (21.05.2019)
he aim of the course is to systematically support and develop the competences of teachers in the area of ​​working with pupils in leisure-time facilities of various orientation and character. Teaching students gain the opportunity to work systematically with pupils in the area of ​​leading or assisting hobby groups, tutoring primary school pupils, lecturing, tandem teaching experienced teachers and beginning teachers. An integral part of the course objective is the development of reflective and self-reflective skills of the teacher. Specifically, this means that teachers receive a systematic opportunity to work regularly with a group of pupils in a selected area of ​​leisure time activities. It enables students to gain experience in organizing and securing interest, educational and recreational activities, to deepen practical experience in the area of ​​leading pupils of primary and secondary schools. At the same time, students can participate in the work of a teacher's assistant, for example in organizing the preparation of pupils. for entrance examinations, various competitions, work with a group of pupils, etc. We assume that this teaching practice will enable students to develop the following competences and areas of development: Application of the acquired theoretical knowledge in the field of pediatric psychology. preparation Increasing the level of empathy Developing diagnostic skills Developing skills to seek and apply individualized and differentiated approaches and strategies of working with pupils Developing reflection and self-reflection
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (03.02.2020)

Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Studenti se seznamují s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (24.02.2022)

Studijní zátěž:

reflektivní semináře: 5 hodin

pedagogická praxe a příprava na ni: 30

samostudium, konzultace: 15 hodin

Studijní podpora v MOODLE:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12802

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (03.02.2020)

Povinná literatura:

PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.

HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta. 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.

HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0030-7.

 

Doporučená literatura:

HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.

KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.

SMÉKAL, V., VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.

VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0428-2.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (08.09.2021)
Působení v mimoškolním či volnočasovém zařízení (prezenční či online), konzultace s odborníky, prezenční výuka (diskuse, reflexe).
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (03.02.2020)

1.   Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi,  kontaktuje sám student. 

2.   Student se účastní úvodního informačního semináře a  závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

3.   Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v Moodlu.

4.   Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.

5.   Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (03.02.2020)

Organizační zajištění:

1.   Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi,  kontaktuje sám student. 

2.   Student se účastní úvodního informačního semináře a  závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

3.   Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v Moodlu.

4.   Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.

5.   Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html