SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Animals identification - OSST560
Title: Poznávání živočichů
Guaranteed by: Studijní oddělení (41-STUD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Aim of the course -
Last update: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2016)

The aim of the course is to reinforce knowledge of microbiology, immunology, hygiene and epidemiology in terms of the discipline Education towards health.

Literature - Czech
Last update: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2016)

Čechová, L.; Janalíková, M. Obecná mikrobiologie. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 190s. ISBN 978-80-7318-516-9

GÖPFERTOVÁ, D. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 3. dopl. vyd. Praha : Triton, 2002. 148 s. ISBN 80-7254-223-0

MZd ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

MARTINÍK, K. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 80 s. ISBN 978-80-7041-177-3

Schindler, J. Mikrobiologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 223s. ISBN 978-80-247-3170-4

ŠMARDA J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál,2004. 420 s. ISBN 80-7178-924-0

ZLOCH, Z. a kol. Kapitoly z hygieny. Praha : Karolinum, 2003. 159 s. ISBN 80-246-0269-5

Requirements to the exam - Czech
Last update: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2016)

Požadavky ke zkoušce: zkouška má dvě části: - úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %)

                                                                  - ústní zkouška (rozprava o některém z probíraných témat a písemném testu).

Syllabus
Last update: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2016)

1. Analyses of children?s and teenager?s health issues related to lifestyle and chronic illnesses.

2. Biorhythms in medicine and in pedagogic practices, characteristics (biorhythm as attribute to living organisms; circle: retina - hypothalamus - epiphysis - hypothalamus - hyphenises - human body cells).

3. Sleep, sleep stages and sleep disorders related to school age children.

4. Biological basis for allergies and anaphylaxis. The most common immune deficient stages, chronic fatigue syndrome. Problems in children with compromised immunity systems.

5. Child with diabetes, epilepsy (biological cause, specification in ontogenesis).

6. Biological basis for stress, children?s stressors. Predilection moments of addiction onset.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html