The aim of the course is to present current global problems of the environment with emphasis on subjective perception of the environment and its effects on human health. The course focuses especially on the following topics: anthropogenic activities as an influence of the environment, common environmental responsibility, relationship of state ? industry ? consumer, necessity of interconnecting ecological thinking and social sciences, psychology and ecology, the environment perception, the environment as a source of information, the environment and health, social system and the environmental world, the environment and interpersonal interaction, human territorial behavior, the problem of overpopulation, ecological psychology of privacy
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví. I.-Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféra, hydrosféra, pedosféra), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát, průmysl a spotřebitel. II.- Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí. Životní prostředí a děti.
Aim of the course -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
The aim of the course is to present current global problems of the environment with emphasis on subjective perception of the environment and its effects on human health.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
Cílem předmětu je seznámit se současnými globálními problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.
Literature -
Last update: PhDr. Alena Thorovská (29.10.2019)
MEZŘICKÝ, V. Enviromentální politika a udržitelný rozvoj. Praha: Grada, 2005. 80-7367-003-8
PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Praha: Grada, 2000. ISBN 80 -7178-483-4
PRIMACK, R.B.; KINDLMANN, P.; JERSÁKOVÁ, J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-595-0
ŠEBEŠOVÁ, P., ŠIMONOVÁ, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ : tři kroky k aktivnímu vyučování / Vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0503-6
ŠIMOVÁ, P., ET AL. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. Vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5
THOROVSKÁ, A. Environmentální výchova. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014
Aktuální materiály z konferencí, seminářů, inovovaná legislativa, výběrové bibliografie zaměřené k ekologii, životnímu prostředí. Zdroje informací dostupné na stránkách Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy www.cozp.cuni.cz
Životní prostředí v Evropské unii na přelomu století. Evropská agentura pro životní prostředí, 1999.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
MEZŘICKÝ, V. Enviromentální politika a udržitelný rozvoj. Praha: Grada, 2005. 80-7367-003-8
PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Praha: Grada, 2000. ISBN 80 -7178-483-4
PRIMACK, R.B.; KINDLMANN, P.; JERSÁKOVÁ, J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-595-0
ŠEBEŠOVÁ, P., ŠIMONOVÁ, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ : tři kroky k aktivnímu vyučování / Vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0503-6
ŠIMOVÁ, P., ET AL. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. Vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5
THOROVSKÁ, A. Environmentální výchova. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014
Aktuální materiály z konferencí, seminářů, inovovaná legislativa, výběrové bibliografie zaměřené k ekologii, životnímu prostředí. Zdroje informací dostupné na stránkách Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy www.cozp.cuni.cz
Životní prostředí v Evropské unii na přelomu století. Evropská agentura pro životní prostředí, 1999.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Alena Thorovská (29.10.2019)
Active participation, seminar paper.
Last update: PhDr. Alena Thorovská (31.01.2017)
Docházka, seminární práce.
Syllabus -
Last update: PhDr. Alena Thorovská (01.03.2018)
1. Basic environmental and environmental concepts and their contexts.
2. Development of the relationship of man to nature and the environment. Global problems.
3. Influence of anthropogenic activity on the environment (atmosphere, hydrosphere, pedosphere), joint responsibility for the environment. Voluntary agreements and access to environmental protection. State - industry - consumer relationship.
4. The need for interdependence between ecological thinking and social sciences. Psychology and ecology, perceptions of the environment.
5. Environment as a source of information. Environment and health. Social System and the Living World, Environment and Interpersonal Interaction, Human Territorial Behavior, Overcrowding, Environmental Psychology of Privacy.
6. Situation and environmental problems in the Czech Republic, region and place.
7. Environment and children.
8. Environmental education - meaning, development, concept, goals; methods, forms and means of environmental education at school and out-of-school.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.
2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy.
3. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát - průmysl - spotřebitel.
4. Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí.
5. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí.
6. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.
7. Životní prostředí a děti.
8. Environmentální výchova - význam, vývoj, pojetí, cíle; metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.