SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Swimming V. - ORTV20309 - ORTV20309
Title: Plavání V.
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:oral
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lukáš Chvostek
Pre-requisite : ORTV20215, ORTV20216
Annotation -
Last update: SVOBODOI/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Theoretical and practical management of gaming activities in the water.
Aim of the course -
Last update: SVOBODOI/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)

Adopt a stack of games in the water and their organization within the security with respect to age and condition.

Descriptors -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (30.09.2020)

If it is necessary to introduce a distance form of teaching, this teaching will take place online in a virtual environment on the Microsoft Teams platform in the form of lectures, consultations for lectures, presentations of student assignments, including their analysis and reflection on these tasks and discussions.

Literature -
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)

Čechovská, I., Miler, T. swimming. Grada Publishing, 2001.
Resch, J., Kutner, E. How "neutopit". (Learning to swim and play happily). Olomouc: Hanex, 1995.
Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. et al (2017).Physical Education at Primary School - kpt.4.8 - Swimming.Prague: Karolinum.
Hrabinec, J.et al.(2017).Physical Education at Primary School - kpt.2.5 - Swimming.Prague: Karolinum.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (22.05.2019)

Tematické okruhy ke zkoušce z plavání - (1 otázka z teorie + 1 otázka z metodiky)

A. Teorie

1)      Význam, úkoly a cíle plavání

2)      Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program – plavecké výuky (klíčové kompetence, očekávané výstupy, učivo)

3)      Vliv plaveckého výcviku na rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí

4)      Etapy plavecké přípravy  - didaktické aspekty výuky, metody výuky, organizační formy, využití her v plavecké výuce, bezpečnostní hlediska při výuce, plavecké pomůcky, nácvik plaveckých pohybů a dovedností

5)      Metodická a didaktická hlediska plavecké výuky dětí mladšího školního věku

6)      Legislativa povinné plavecké výuky dětí na 1. stupni ZŠ

7)      Pohybové schopnosti a jejich rozvoj v plavání

B. Metodika

Popis vybraného plaveckého způsobu – motýlek, znak prsa a kraul včetně startovního skoku a jednotlivých obrátek (technika, biomechanické zákonitosti provedení, metodika nácviku, průpravná cvičení)

Studenti mají tři pokusy k ukončení předmětu.

Syllabus -
Last update: SVOBODOI/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)

The choice of water games suitable for children of different ages. Organization and game rules with regard to safety and Conditions. Use of aids during games. The actual experience of gaming activities in the water.

Course completion requirements -
Last update: SVOBODOI/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2016)

80% active participation in seminars. Oral examination.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html