SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School assessment - OPNZ1Z021B
Title: Hodnocení žáků a studentů ve škole
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 58 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (31.01.2023)
The aim of the course is to present various assessment methods in the Czech schools including practical examples and to motivate the students to consciously use a wide range of assessment methods supporting the quality of teaching. The course will introduce current foreign and domestic trends in student assessment and demonstrate the possibilities of using them to improve the quality of one's own teaching in practice. The course links theory with practice using specific authentic examples obtained in research in Czech schools (didactic materials, videos, etc.) It aims to inspire students in their daily pedagogical activities and, stimulate their interest in the teaching profession and contribute to improving the quality of teaching. Topics: 1. School assessment of pupils and the concept of education, functions of school assessment, types of assessment, verbal assessment versus formative assessment, feedback 2. lesson planning, goal setting, taxonomy of goals 3. Assessment/achievement criteria - their types, how to create them, evidence of learning, rules for providing feedback 4. Determining the current state of students' understanding, responsive teaching, key questions, reaction to a student's mistake 5. Self-assessment, peer learning and assessment
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (29.01.2024)

Celková časová zátěž studenta 84,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 3 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 45 hodin
Příprava na zápočet 2 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
Literature - Czech
Last update: Bc. Veronika Chalupová (20.02.2024)

IVM: Hodnocení pro učení: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/hodnoceni-pro-uceni

HATTIE, J. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: EDUkační LABoratoř, 2022. ISBN 978-80-908240-1-0.

FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7152-1.

STARÝ, K. a LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

WILIAM, D. a LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. Přílohy online: https://www.edukacnilaborator.cz/projekty/zavadeni-formativniho-hodnoceni

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.

KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š. a STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.

KOŠŤÁLOVÁ, H. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. ISBN 978-80-254-2417-9. Online: http://www.skav.cz/wp-content/uploads/2012/01/skav_hodnoceni_web08.pdf

KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.

HANSEN ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.

CHVÁL, M.; PROCHÁZKOVÁ, I. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2. Online: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy

KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

GORDON, T. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)

Témata:

1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka

2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů

3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o /na/učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby

4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, respozivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka

5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (01.03.2024)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16232
Klíč k zápisu: hodnoceni2024
Přihlášení sebe sama do skupiny – skupinový klíč: hodnocenipatek
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html