SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative and innovative approaches in education - OPNZ1Z001B
Title: Alternativní a inovativní přístupy ve vzdělávání
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 50 (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními diskurzy ve vzdělávání a v jejich kontextu zprostředkovat informace o vybraných alternativních směrech ve vzdělávání v České republice a ve světě. Formou prezentací, analýzy dokumentů a komentovaných videoukázek/exkurzí s následnou diskusí studenti dostanou příležitost přemýšlet o principech, na kterých jednotlivé alternativní pedagogické směry stavějí, a metodách a přístupech, které používají.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (29.11.2021)

GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm, 2016. 184s. ISBN 9788087917176.

KAŠČÁK, Ondrej; PUPALA, Branislav. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 9788089055982.

MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011, 120 s. ISBN 9788073874780.

MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012, 184 s. ISBN 9788073873820.

MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017, 352 s. ISBN 978-80-262-1234-8.

NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059.

Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. 2012, 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4.

Steiner, Rudolf. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky, 2007, 118 s. ISBN 80-900307-9-3.

Tichý, František. Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum, 2012, 304 s. ISBN 978-80-86256-73-3.

Tichý, František. Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum, 2017, 280 s. ISBN 978-80-8796-931-1.

Wenke, Hans, & Roehner, Roel. (2000). Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 156 s. ISBN 8073150417.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)

Obsah:

1. Úvod do problematiky, definice pojmu

2. Aktuální statistické údaje

3. Hlavní diskurzy ve vzdělávání

4. Vybrané typy klasických reformních alternativních škol (Waldorf, Montessori, Dalton)

5. Vybrané typy inovativních alternativních škol (např. svobodné školy, Scio školy, lesní školky, Přírodní škola)

6. Domácí vzdělávání

Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (30.01.2024)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15582

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html