SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Effective Communication in Schools (teacher, principal, pupil, parents and assistant teacher) - OPNZ1Q029B
Title: Efektivní komunikace ve škole (učitel, ředitel, žák, rodič a asistent)
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 50 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P003A
Annotation -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (05.01.2024)
The course includes theoretical and practical knowledge and skills in school communication: school principal, teacher, assistant, pupils and parents
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (06.01.2024)

Zátěž studenta odpovídá zadání k PV kurzu 0/1:  tj. 84 hodin 

Příprava na výuku 40 hodin 

Plnění úkolů a cvičení 20 hodin 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005

MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU 1995.

SVATOŠ, T. a MAREŠ, J. (ed). Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus 1993, s. 28-32.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0085-7.

Rollnick, S. ,  Kaplan, G., Rutschman, R.  (2017) Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál

 Shan, S., Li, C., Shi, J., Wang, L., & Cai, H. (2014). Vliv efektivní komunikace, sdílení výsledků a pozitivního prostředí ve třídě na výkon při učení. Systems Research and Behavioral Science , 31 (3), 471-482.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí. Soustředí se na komunikaci mezi aktéry školního prostředí a uvnitř těchto skupin: učitelé, vedení školy, školní poradenské pracoviště, žáci, rodiče...


1. Komunikace a pedagogická komunikace - základní pojmy a teorie


2. Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí. Symetrická a asymetrická komunikace. Motivační rozhovor. Studenti si vyzkouší použití modelové komunikace v různých rolích školních aktérů


3. Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou - zvláště komunikace učtelé mezi sebou a vedenín školy (sdílení zkušenosti), asistent pedagoga - učitel (řízení práce), komunikace mezi dětmi (možnosti učitele v jejím řízení - programy pro děti, třídnícké hodiny), komunikace učitel - žáci (pedagogická komunikace a její znaky), komunikace škola- rodina. Studneti rozpoznají rysy pozitivní a partnerské komunikace a učí se jich využívat.


4. Kritická místa komunikace ve škole - zajímavé školní situace a jejich analýza. Konflikty a jejich řešení. Studenti pracují na dovednosti konfliktům předcházet a řešit je


5. Nácvik základních komunikačních dovedností - nástoje komunikace a jejich zkoušení. Analýzy videa, práce na komunikačních dovednostech a jejich správném využití. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Bc. Veronika Chalupová (20.02.2024)

Podmínky ukončení kurzu: 

  • účast na semináři
  • drobné úkoly - popis a analýza komunikačních situací, popis a analýza vlastní zkušenosti
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.02.2024)

 LInk na Padlet: 

 https://pedfuk.padlet.org/idaviktorov/efektivn-komunikace-ve-kole-q3zhaovcp9f5n53l

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html