SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention of Burnout Syndrome - OPNZ1Q028B
Title: Prevence syndromu vyhoření
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 38 (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P003A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)
The course is focused on the theoretical background and practical consequences and techniques referring to burnout syndrome.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (31.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 86,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; autodiagnostické techniky; pozorování, rozhovory a nácviky v přirozeném prostředí; rozbor zadaných úkolů; vzájemná reflexe
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

KOHOUTEK, R., ŘEHULKA, E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví. 2001, 21, 105-117.

LAZARUS, R. S. Coping theory and research: past, present, and future. Psychosomatic Medicine. 1993, 55, 234–247.

MAREK, T., SCHAUFELI, W. B., & MASLACH, C. Professional burnout: Recent developments in theory and research. Routledge, 2017.

SMETÁČKOVÁ, I. et al. Syndrom vyhoření a jeho souvislosti u vyučujících na českých základních škol. Českolovenská psychologie. 2019, 4, 386-401.

STOCK, C. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing a. s., 2010.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (31.01.2024)

Předpokladem pro splnění zkoušky je průběžná aktivní práce na přípravě na jednotlivá setkání, odevzdávání splněných úkolů (rozhovor, analýza situace apod), plná docházka a aktivní spolupráce v průběhu setkání. Zkouška je udělována na základě rozhovoru, při němž student přikáže schopnost vlastní reflexe tématu nad vypracovanými úkoly. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Francová, Ph.D. (02.02.2024)

Předmět zahrnuje tři základní bloky:

1. Stres a zdroje stresu v učitelství - V prvním bloku bude charakterizován stres a popsány jeho projevy. Stres je v kurzu uchopován prostřednictvím Hobfollovy teorie zachování zdrojů a je definován prostřednictvím narušení rovnováhy organismu. Toto pojetí bude porovnáváno s dalšími přístupy.
V prvním bloku bude také pozornost věnována klasifikaci příčin učitelského a obecně pracovního stresu, které vyplývají z českých i zahraničních výzkumů. Vedle generalizujících klasifikací bude ukázána individuální povaha stresorů. Studující budou prostřednictvím autodiagnostických technik mapovat vlastní profesní zátěž. Vyústěním prvního bloku bude představení syndromu vyhoření.

2. Zvládání stresu - V druhém bloku budou představeny strategie zvládání stresu neboli copingové strategie, kterými jedinec reaguje na přítomný stres a usiluje o znovuobnovení rovnováhy organismu. Studující budou seznámeni s různými typologiemi copingových strategií a s empirickými výzkumy, které mapovaly využívané strategie zvládání učitelského stresu. Copingové strategie budou rozlišovány s ohledem na to, zda vedou k dlouhodobě úspěšnému zvládání stresu, tj. snižování jeho celkové míry. Za pomoci existujících dotazníků a dalších sebereflektujících metod budou studující vybízeni ke zmapování osobně preferovaných copingových strategií.;

3. Prevence syndromu vyhoření - Ve třetím bloku bude prezentován komplexní systém prevence učitelského vyhoření, který zahrnuje aktivity na úrovni jednotlivců, na úrovni učitelských sborů a škol a na úrovni školského systému. Pozornost bude věnována také možným intervencím v případech, kdy již došlo ke vzniku syndromu vyho

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)

Kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7817

Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná, doporučená literatura, aplikační úkoly, eventuálně i nahrávky přednášek. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html