Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.11.2023)
To draw theoretical knowledge of the experience pedagogy from practical i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students.
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.12.2023)
Předmět vychází z terminologického základu v teoretické rovině českého pojetí zážitkové pedagogiky a k didaktickým dovednostem vede studenty formou přímé zkušenosti při práci s hrou jako prostředkem učení zážitkem. Uvádí zážitkovou pedagogiku jako obor, který poskytuje pedagogům profesní dovednosti práce se skupinou a s osobnostním a sociálním rozvojem žáků.
Principem je budování zkušenosti s hrou jako aktivizujícím prosředkem učení prožitkem a z reflektovaného prožitku (práce s otázkou podporující učení z výukové situace prožitkem).
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.12.2023)
Students will explain the possibilities of implementing experiential pedagogy procedures in educational processes. They use terminology in a didactic context. They interpret the activity/game as a learning situation so that the experience activates the learning process. They argue the meaning of the pedagogical diagnosis of the group for setting up an experiential situation as a safe teaching space for learning. They formulate activity goals in connection with pedagogical diagnostics. Can assign to the curriculum of his field learning opportunities in an experiential situation, or identify topics with an affective domain of goals. Compares the possibilities of social motivation of an individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate). They apply reflection (review) as didactic support for the process of learning from an experiential situation.
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.12.2023)
Studenti vysvětlí možnosti implementace postupů zážitkové pedagogiky ve výchovně vzdělávacích procesech. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Jirásek, prožite/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; íVygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušanostní učení, reflexe, formatrivní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). .
Interpretují aktivitu/hru jako výukovou situaci tak, aby prožitek aktivizoval proces učení,
Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učen (situace pro učení na úrovni eustresu).Porovná možnosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat)
Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáže přiřadit ke kurikulu svého oboru možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikovat témata s afektivním doménou cílů
Aplikují reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu učení z prožitkové situace.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (01.02.2024)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 20 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 20 hodin.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)
Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press.
Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.
Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.
Slavík, J., Škaloudová, B. (2007). Artefiletika – reflektivní pojetí výchovy uměním. Dostupné: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=28/!artfiletika
Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
Vecheta, V. (2009). Outdoor aktivity: 50 aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno: Computer Press.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (01.02.2024)
Sebezkušenostní práce na semináři a didaktická úloha jako seminární práce.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.11.2023)
1. Concept of experiential pedagogy (learning, teaching, holistic education). 2. Objectives of education through experience (personal and social development, work with group dynamics). 3. Didactic procedures (motivation, action, review; dramaturgy). 4. Game, review as an opportunity for learning. 5. Cooperation, competition. 6. Determination of the choice of means (for whom, for what goal, methods, conditions). 7. Resources: education in nature (adventure, challenge; PŠL projects, Outward Bound, etc.). 8. Dramatic education, drama therapy; artephyletics, art therapy (Ethical code of an art therapist).
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)
Obsah:
1. Pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova). 2. Cíle výchovy prožitkem (osobnostní a sociální rozvoj, práce se skupinovou dynamikou). 3. Didaktické postupy (motivace, akce, reflexe; dramaturgie). 4. Hra, reflexe jako příležitost k učení. 5. Kooperace, kompetice. 6. Determinace volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, způsob provázení; podmínky). 7. Zdroje: výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod). 8. Dramatická výchova, dramaterapie; artefiletika, arteterapie (Etický kodex arteterapeuta).
Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.12.2023)