SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Communication in school and classroom - OPNZ0Z157C
Title: Komunikace ve škole a školní třídě
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. David Greger, Ph.D.
Aim of the course - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)

Cílem předmětu je rozvíjet studentovu dovednost cíleně pracovat na utváření a udržování pozitivních vztahů a bezpečného prostředí, které jsou chápány jako stavební kameny a nezbytné podmínky procesu učení. Předmět je zaměřen na prohlubování kompetencí potřebných k budování, reflexi a rozvíjení vztahů nejen mezi učitelem a žákem, ale i na úrovni žák-žák, učitel-rodič žáka, učitel-učitel. Student je veden k osvojení si konkrétních principů, které slouží k vedení žáků k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, zpětná vazba, sebeotevření, vedení k dohodám).

Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)
Povinná literatura
Dubec, M. (2007). Metodika vedení školního kurzu: Třídnické hodiny. Praha: Projekt Odyssea.

Dubec, M. (2013). Vedení žáků k sebeřízení na základě poznatků o fungování mozku. In Krajinou zkušenostně reflektivního učení (s. 98-104). Brno: Masarykova univerzita.

Vališová, A. & Kasíková, H. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

Mareš, J. (2013). Škola. In J. Mareš, Pedagogická psychologie (s. 607-646). Praha: Portál.

Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

Navrátil, S. & Mattioli, J. (2011). Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada.

Rosenberg, M. B.(2012). Nenásilná komunikace. Praha: Portál.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)

Student se učí eliminovat možné překážky učení v rovině vztahové. Získává kompetence potřebné k budování, reflexi a rozvíjení vztahů nejen mezi učitelem a žákem, ale i na úrovni žák-žák, učitel-rodič žáka, učitel-učitel. Získává dovednosti potřebné pro efektivní práci se školní třídou jako se sociální skupinou.

Student vytváří a udržuje (s žáky, s kolegy, s rodiči žáků) vztahy založené na vzájemné důvěře.

Student cíleně podporuje vztahy mezi žáky založené na vzájemném respektu a toleranci, monitoruje jejich vývoj a v případě negativních charakteristik provádí cílené intervence.

Student podporuje žáky v samostatnosti a přebírání zodpovědnosti za své učení.

Student vědomě pracuje se vztahovými signály během komunikace se žáky, a cíleně tak vede žáky k sebeřízení a odpovědnosti za jejich chování.

Student zná sociální potřeby žáků (sociální status, autonomie, důvěra, férovost) a potřebu jistoty a umí se žáky komunikovat tak, aby tyto potřeby neohrožoval, respektive vědomě je saturoval.

Student zná koncept vedení a řízení žáků a umí mezi nimi přepínat dle situačního kontextu, ve kterém dané chování žáků probíhá.

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)

Obhajoba dokladového portfolia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html