SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
The Cooperation between a Teacher and a Teacher Asisstant - OPNZ0Q160C
Title: Spolupráce učitele a asistenta pedagoga
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (15.06.2018)
V běžných základních školách stoupá počet asistentů pedagoga. Učitelé jsou postaveni před hotovou věc a ze sólo-akce, na kterou byli zvyklí, jsou nuceni kooperovat s dalším pedagogickým pracovníkem. Absolventi pedagogických fakult nejsou na tento způsob práce připraveni a dochází k mnoha zbytečným konfliktům. V kurzu Spolupráce učitele a asistenta pedagoga, který je realizován jako součást projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), si studenti učitelství v rámci speciálně-pedagogického modulu zvýší znalosti o možnostech společné organizace individualizované práce žáků se SVP pedagogem a asistentem pedagoga s ohledem na specifika vzdělávacích potřeb žáků v základní škole a v rámci psychologického modulu si prakticky vyzkouší, jak s asistentem pedagoga ve vyučovací hodině komunikovat a spolupracovat.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (15.06.2018)

Studenti učitelských oborů v rámci speciálně pedagogického modulu získají znalosti o práci asistenta pedagoga, o jeho spolupráci s učitelem při aplikaci podpůrných opatření u žáků s různým typem SVP. Absolventi budou mít přehled o možnostech modifikací výuky žáků s tělesným postižením, se zrakovým postižením, s mentálním postižením a s PAS. V rámci psychologického modulu se účastníci zcitliví prožitkovými aktivitami na práci ve dvojici, uvědomí si své možnosti. Interaktivními nácviky si vyzkouší komunikaci s asistentem, dozví se, jak dát zpětnou vazbu. Vytvoří přípravu vyučovací hodiny ve dvou a provedou její realizaci. Odnesou si přehled oblastí, které pomáhají nebo brzdí kvalitní spolupráci.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.02.2020)

Povinná literatura:

-          HÁJKOVÁ V.a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 

-          Horáčková, I. Metodika práce asistenta-spolupráce s učitelem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

-          Jindráková, L.; Vanková, K. Spolupráce s vychovatelem-asistentem učitele, aneb jak ve škole vytvořit tandem. Praha: Nová škola, o.p.s., 2003.

-          Teplá, M. Asistent pedagoga. Praha: Verlag Dashöfer, 2015.

-          Vyhláška č. 416/2017 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

 

Doporučená literatura:

-          Čadilová, V. - Žampachová, Z.Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4679-0 (elektronická verze)
-          Čadová, E. a kol.Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním.Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4684-4 (elektronická verze)
-          Hanák, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4677-6 (elektronická verze)
-          Janková, J. a kol. Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením.Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4686-8 (elektronická verze)
-          Kendíková, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016.
-          Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga. MŠMT, 2015.
-          Morávková Vejrochová, M. a kol. Standard práce asistenta pedagoga. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-          Mrázková, J.; Kucharská, A. Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga ve školách zapojených v projektu RAMPS VIP-III. Praha: NÚV, 2014.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (15.06.2018)

-          zážitkové sebepoznávací aktivity

-          modelování komunikačních situací

-          praktické nácviky výuky

-          diskuze nad dostupnými videy a články věnovanými spolupráci asistenta pedagoga a učitele

-          kontaktní metoda open book, kdy je teoretický výklad pedagoga bezprostředně doplňován aktivitou studentů a materiály ( e-knihami a tištěnými handouty).

-          e-learningové prostředí moodle

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.02.2020)

Tematické členění speciálně-pedagogického modulu (4 bloky po 4 hodinách, celkem 16 hod):

1.       blok: Vymezení role asistenta pedagoga (pracovní činnosti, kontext organizace a pracoviště), jeho metodické a odborné vedení, pozice v pracovním týmu na škole;

 

2.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem s tělesným postižením

         Aplikace podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním;

 

3.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem se zrakovým postižením

           Aplikace podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením;

 

4.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem s mentálním postižením a poruchou autistického spektra, aplikace podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra.

 

 

Tematické členění psychologického modulu (2 bloky po 4 hodinách + 2 hodiny práce v moodle prostředí - celkem 10 hodin):

1.       blok: Rozdělení rolí při práci ve dvoučlenném týmu –  možnosti, typy osobností, mé silné a slabé stránky; umění zpětné vazby – způsoby efektivní komunikace, negativní zpětná vazba, pozitivní zpětná vazba

 

2.       blok: Vyučovací hodina ve dvou – příprava, realizace, reflexe; příklady dobré praxe – praktické rady; na co si dát pozor – rizikové oblasti (komunikace s rodiči, se žáky,…)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.02.2020)

-          aktivní účast na výuce 

-           zpracování seminární práce do připraveného formuláře ( popis vyučiovací hodiny s rozvržením spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga)

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html