|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)
Doporučená literatura: Hort, Vladimír., Hrdlička, Michal a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. 2008. (Vybrané kapitoly) Klíma, Pavel. Základy etopedie. Praha: SPN. 1978 Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Praha, 2005. Langmeier, Jiří a Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada. 2007. Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015 Matoušek, Oldřich a Kroftová Andrea. Mládež a delikvence. Praha: Portál.2003 (Vybrané kapitoly)
Rief, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. Řehulka, Evžen. Prevence závislostí ve škole: Škola a zdraví pro 21: století. Praha: MSD, 2008Říčan, Pavel a Janošová, Pavlína. Jak na šikanu. Praha: Grada Pubishing, 2010. Říčan, Pavel., Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. Praha. Grada. 2006. (Vybrané kapitoly) Šimanovský, Zdeněk., Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2015 Štech, Stanislav. Školní socializace, disciplinace a prevence rizikového chování. In Miovský, Michal. Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2015. Štech, Stanislav. Psychologické pohledy na školu – rozumíme školní socializaci? Psychologické dny 2004. Dostupné z http://cmps.ecn.cz/pd/2004/texty/text10.html Štech, Stanislav a Viktorová, Ida. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. In PSŠE. Co se v mládí naučíš. (s. 147-153). Praha: UK PedF. Dostupné z http://kps.pedf.cuni.cz/psse/pdf/co_se_v_mladi_naucis/co_se_v_mladi_naucis_6.pdf Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum. 1997
Zákony: Zákon č. 109/2002 sb., O výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů Zákon č. 369/1999 sb., O Sociálně – právní ochraně dětí Zákon č. 89/2012 sb. Občanský zákoník – Rodinné právo Zákon č. 561/2004 sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
|
|
||
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)
Sylabus - Poruchy chování pro studenty učitelství II. Stupně Povinně volitelný kurz pro studenty učitelství II. stupně je zaměřen na oblast poruchového a problémového chování dětí a dospívajících. Soustředit se budeme především na problémy objevující se v období školní docházky. Studenti budou vedeni k uvažování o pedagogicko-psychologických souvislostech a úloze školy při prevenci a řešení problémového chování u dětí ve škole. S tím souvisí i seznámení se se širším systémem péče, úloze jednotlivých institucí (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, dětská psychiatrie, oddělení péče o rodinu a děti, oddělení sociální prevence atd.), jejich vzájemné propojenosti a návazností na školu. Témata 1. Úvod do problematiky poruch chování 2. Socializace v kontextu problémového a poruchového chování 3. Vztahy rodiny a školy 4. Delikventní chování 5. Šikana a agresivní chování 6. Prevence na školách 7. Systém péče o děti s problémovým a poruchovým chováním I. (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, speciálně pedagogická centra, dětská psychiatrie) 8. Systém péče II. – problematika ústavní výchovy (diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou) 9. Agresivní dítě ve škole 10. Práce s problémovým třídním kolektivem 11. Problémové chování ve vztahu k učiteli |
|
||
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)
Podmínky ukončení kurzu budou projednány se studenty v prvních lekcích. |