SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Behavioral Disorders - OPNZ0Q157B
Title: Poruchy chování
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (45)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (03.02.2022)
The course is focused on the area of disorder and problem behavior of children and adolescents. We will focus primarily on the problems that arise during schooling. Students will be led to think about the pedagogical-psychological context and the role of the school in preventing and solving problem behaviors in school children. This is also related to getting acquainted with the broader system of care, the role of individual institutions (pedagogical-psychological counseling centers, educational care centers, child psychiatry, family and child care department, social prevention department, etc.), their interconnectedness and connection with school.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)

Doporučená literatura:

Hort, Vladimír., Hrdlička, Michal a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. 2008. (Vybrané kapitoly)

Klíma, Pavel. Základy etopedie. Praha: SPN. 1978

Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Praha, 2005.

Langmeier, Jiří a Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada. 2007.

Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015

Matoušek, Oldřich a Kroftová Andrea. Mládež a delikvence. Praha: Portál.2003 (Vybrané kapitoly)

 

Rief, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010.

Řehulka, Evžen. Prevence závislostí ve škole: Škola a zdraví pro 21: století. Praha: MSD, 2008Říčan, Pavel a Janošová, Pavlína. Jak na šikanu. Praha: Grada Pubishing, 2010.

Říčan, Pavel., Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. Praha. Grada. 2006. (Vybrané kapitoly)

Šimanovský, Zdeněk., Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2015

Štech, Stanislav. Školní socializace, disciplinace a prevence rizikového chování. In Miovský, Michal. Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2015.

Štech, Stanislav. Psychologické pohledy na školu – rozumíme školní socializaci? Psychologické dny 2004. Dostupné z http://cmps.ecn.cz/pd/2004/texty/text10.html

Štech, Stanislav a Viktorová, Ida. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. In PSŠE. Co se v mládí naučíš. (s. 147-153). Praha: UK PedF. Dostupné z http://kps.pedf.cuni.cz/psse/pdf/co_se_v_mladi_naucis/co_se_v_mladi_naucis_6.pdf

Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum. 1997

 

Zákony:

Zákon č. 109/2002 sb., O výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů

Zákon č. 369/1999 sb., O Sociálně – právní ochraně dětí

Zákon č. 89/2012 sb. Občanský zákoník – Rodinné právo

Zákon č. 561/2004 sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)

Sylabus - Poruchy chování pro studenty učitelství II. Stupně

Povinně volitelný kurz pro studenty učitelství II. stupně je zaměřen na oblast poruchového a problémového chování dětí a dospívajících. Soustředit se budeme především na problémy objevující se v období školní docházky. Studenti budou vedeni k uvažování o pedagogicko-psychologických souvislostech a úloze školy při prevenci a řešení problémového chování u dětí ve škole. S tím souvisí i seznámení se se širším systémem péče, úloze jednotlivých institucí (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, dětská psychiatrie, oddělení péče o rodinu a děti, oddělení sociální prevence atd.), jejich vzájemné propojenosti a návazností na školu.

Témata

1.     Úvod do problematiky poruch chování

2.     Socializace v kontextu problémového a poruchového chování

3.     Vztahy rodiny a školy

4.     Delikventní chování

5.     Šikana a agresivní chování

6.     Prevence na školách

7.     Systém péče o děti s problémovým a poruchovým chováním I. (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, speciálně pedagogická centra, dětská psychiatrie)

8.     Systém péče II. – problematika ústavní výchovy (diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou)

9.     Agresivní dítě ve škole

10.  Práce s problémovým třídním kolektivem

11.  Problémové chování ve vztahu k učiteli

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2018)

Podmínky ukončení kurzu budou projednány se studenty v prvních lekcích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html