Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
In the course we will focus on the functions of both institutions, family and school in society and in socializing the child, the current state of family-school relations, forms of communication, its risks and its content.
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (14.01.2022)
Cílem kurzu je rozšíření znalostí a dovedností o vztahu a komunikaci učitele s rodiči v teorii i praxi současné školy.
Program kurzu
Formy komunikace školy a rodiči
Hromadná komunikace. Třídní schůzka
Individuální komunikace
Nácvik komunikačních dovednosti na příkladech kontaktu s rodiči
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (29.01.2019)
V kurzu se budeme věnovat funkcím obou institucí, rodiny a školy ve společnosti a v socializaci dítěte, současnému stavu vztahů rodiny a školy, formám komunikace, jejím rizikům a jejímu obsahu. Součástí kurzu je i nácvik komunikace s rodiči.
Literature -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)
P o 11 a r d , A . : The Sociál World of the Primary Scltool. London, Cassell 1985.
P u g h , G . : Parents and professionals in partnership: issues and implications. In: Pugh, G. (ed.): Parental Involvement: What does it mean and how do we achieve it? Partnership Paper No. 2, London, National Children's Bureau 1985.
W o l f e n d a l e , S . : Empowering Parents and Teachers. Working for Children. London, Cassell 1992. W o l f e n d a l e , S . : Parental Participation in Children's Development and Education. London, Gordon & Breach 1983.
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
Povinná literatura:
MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.
RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřína EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151.
RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Doporučená literatura:
MATÝSKOVÁ, Danuše. Škola očima učitelů a rodičů. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace 1, 2005, 27.
RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina TRNKOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 8, 2003.
ROLLNICK, Stephen, KAPLAN, Sebastian G. a Richard RUTSCHMAN. Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál.2017.
TRNKOVÁ, Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole . Pedagogická orientace 2, 2000.
VIKTOROVÁ, Ida a Irena SMETÁČKOVÁ. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze,2011.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
Sylabus kurzu
1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky)
- Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)
- Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)
Vs.
- Hromadné kontakty
- Individuální
a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace
Popis a analýza videa
b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa
c) Individuální kontakty
Pravidla komunikace s rodiči
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči
5. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (8 hodin přímé výuky)
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)
Attendance and active work in the seminar.
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.01.2022)
Podmínkou splnění kurzu je docházka a krátká esej se zhodnocením zkušeností ze semínáře.