SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Family and School Relationships - OPNZ0Q133B
Title: Vztahy rodiny a školy
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ0Q102A
Interchangeability : ONPP13153
Annotation -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
In the course we will focus on the functions of both institutions, family and school in society and in socializing the child, the current state of family-school relations, forms of communication, its risks and its content.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (29.01.2019)

V kurzu se budeme věnovat funkcím obou institucí, rodiny a školy ve společnosti a v socializaci dítěte, současnému stavu vztahů rodiny a školy, formám komunikace, jejím rizikům a jejímu obsahu. Součástí kurzu je i nácvik komunikace s rodiči. 

Literature -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)

P o 11 a r d , A . : The Sociál World of the Primary Scltool. London, Cassell 1985.

P u g h , G . : Parents and professionals in partnership: issues and implications. In: Pugh, G.
(ed.): Parental Involvement: What does it mean and how do we achieve it? Partnership Paper
No. 2, London, National Children's Bureau 1985.

W o l f e n d a l e , S . : Empowering Parents and Teachers. Working for Children. London,
Cassell 1992.
W o l f e n d a l e , S . : Parental Participation in Children's Development and Education.
London, Gordon & Breach 1983.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)

Sylabus kurzu

1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost  

2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami  

 3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky)

-        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)

-        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)

Vs.

-        Hromadné kontakty

-        Individuální

 

a)      Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace

           Popis a analýza videa

            

b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa

 

c)      Individuální kontakty

 

Pravidla komunikace s rodiči  

 

4.  Méně běžné formy komunikace s rodiči  

 

 5. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (8 hodin přímé výuky)  

 

 

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)

Attendance and active work in the seminar.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html